Om två veckor förlorar 10 000-tals bilar viktiga funktioner. Så här hanterar du nedsläckningen av 2G och 3G.
– Detta är inget som man löser själv hemma, säger Marcus Thomasfolk, presschef på Volkswagen Sverige.
Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten är en teknisk revolution. Det gamla sopas bort för att ge plats åt det nya. Samtidigt gör det så att mängder med bilar förlorar kontakten. Och då slutar en mängd funktioner att fungera. Om bara två veckor släcks näten från Telenor och Tele2 ner för alltid.
– Det är synd att fordonsbranschen fortsatt att använda 2G och 3G för den här tjänsten när de i övrigt använder modern teknologi. Där har de inte följt med, säger Sara Klebert, nätexpert på Telenor.
Det handlar om bilar som bara är några år gamla. Funktioner som värmare och kartfunktioner kommer att sluta fungera. 10 000-tals bilar drabbas, främst handlar det om bilar från Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda och Volkswagen, samtliga tillverkas av VW-koncernen och har använt näten som nu släcks för komfortfunktioner.
– För komfortfunktioner så är det att kontakta respektive återförsäljare och tillverkare för besked, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig hos Motorbranschens riksförbund (MRF).


Volkswagen är ett av de mest drabbade bilmärkena. I vissa fall kan bilarna rädda med en uppdatering.
– Alla funktioner som är beroende av den här kommunikationen kommer att sluta fungera. Just nu håller vi på att informera våra kunder om vad som gäller för deras bil. Det är inte klart ännu, men vi jobbar på uppdateringar, säger Marcus Thomasfolk.
Motorbranschen uppmanar bilägare att höra av sig till sina handlare och tillverkare. De är ansvariga för att upplysa sina kunder om vad som gäller.
– Vi upplyser våra kunder via hemsidan. Om man har en Audi så får man ringa till kundservice, säger Marcus Thomasfolk.
För Audi-ägare kan det vara mycket svårt att veta vad som händer om två veckor. Kundtjänsten kan inte svara direkt. Volkswagen kämpar för att komma ikapp. Deras kunder riskerar att gå i månader utan funktioner som de är vana vid.
– Det är inte klart ännu, men det kommer att finnas uppdateringar tillgängliga för vissa modeller nästa år. Vad det innebär eller vad man måste göra återkommer vi till, säger Marcus Thomasfolk.
Många bilägare kommer att tvingas åka iväg om de vill behålla funktionerna. Volkswagen har lovat en lösning.
– Vi kommer att tillhandahålla vad man ska göra, men det är inget man kan ordna själv hemma. Utan det blir kanske att åka till verkstaden, säger Marcus Thomasfolk.
Bilbranschen tänker så att hjärnan blöder. De behöver lösa det här problemet. Nätbolagen är obarmhärtiga. Snart kommer de att stänga av allt. Och de lägger ansvaret på biltillverkarna.
– Vi trycker på knappen den första december. Det är datumet som vi har sagt är när näten stängs ner. Sedan är det planerade nattjobb som varar mellan natten mot den första och den andra december, säger Sara Klebert.
Även e-Call kan drabbas
Enligt EU:s besiktningsdirektiv ska bilar med nödfunktionen e-Call kontrolleras vid besiktningen. Den här funktionen är i många bilmodeller kopplade till 2G och 3G-näten.
– Här finns det ingen anledning till att oroa sig. Telia har garanterat att deras roamingtjänst kommer att fungera fram till den sista december 2027, säger Elena Belkow, utredare på Transportstyrelsen.
Nätbolagen är kritiska mot biltillverkarna. De har använt en teknik som är på väg att fasas ut.
– Sedan är de eCall-tjänsten, det är olyckligt att fordonsbranschen har valt den vägen. Det har varit känt i flera år att de här näten kommer att stängas ner, säger Sara Klebert.
Just nu arbetar Transportstyrelsen på att införa ett undantag i besiktningen för e-Call. Så fort det är klart kommer man inte att kontrollera nödfunktionen vid kontrollbesiktningen.
– Det är på gång, planen är att det ska vara klart vid årsskiftet, men det är inte helt säkert ännu säger Elena Belkow.
Frågan om e-Call har rört upp känslorna. Flera olika branscher har träffats för att hitta en lösning. Fordonsbranschen har fått mycket syrlig kritik för detta.
– Vi har haft rundabordssamtal om det här. Där har Transportstyrelsen och även Konsumentverket varit med. Det har gått lite trögt, men jag hoppas att det kommer att lösa sig. Främst handlar det om besiktningsreglerna kring eCall, men där vet jag att Transportstyrelsen arbetar för fullt för att det ska lösa sig, säger Sara Klebert.
Den första januari 2028 kommer även Telia att stänga ner. Då 100 000-tals, kanske miljontals, svenska bilar att förlora e-Call och i många fall andra komfortfunktioner.
– Vi håller på att arbeta med hur vi ska göra med dem då. Vi har två år på oss och hoppas att det kommer bli klart, säger Elena Belkow.
Så drabbas olika bilar av nedsläckningen av 2G och 3G
Volkswagen-koncernen har gått ut exakt med vilka bilmodeller av olika tilvverkningsperioder som drabbas av nätnedsläckningen. Vissa bilar kommer att kräva uppdatering, den kan i vissa fall göras över nätet, i andra fall via verkstad.
| Bilmodell | Tillverkad | Kommer ha fungerande digitala tjänster |
| Cupra Ateca | 08/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
| Cupra Formentor | 09/2020–05/2024 | Kräver uppdatering |
| Cupra Leon | 09/2020–05/2024 | Kräver uppdatering |
| Seat Arona | 09/2020–02/2024 | Kräver uppdatering |
| Seat Ateca | 08/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
| Seat Ibiza | 09/2020–02/2024 | Kräver uppdatering |
| Seat Leon | 09/2020–05/2024 | Kräver uppdatering |
| Seat Mii Electric | Alla | Nej |
| Seat Tarraco | 09/2020–04/2024 | Kräver uppdatering |
| Skoda Citigo iV | 11/2019–09/2021 | Nej |
| Skoda Enyaq | 10/2020–10/2023 | Kräver uppdatering |
| Skoda Enyaq | 10/2023– | Ja |
| Skoda Fabia | 05/2017–11/2022 | Nej |
| Skoda Fabia | 06/2021–01/2024 | Kräver uppdatering |
| Skoda Fabia | 01/2024– | Ja |
| Skoda Kamiq | 07/2019–01/2024 | Kräver uppdatering |
| Skoda Kamiq | 01/2024– | Ja |
| Skoda Karoq | 07/2017–07/2020 | Nej |
| Skoda Karoq | 06/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
| Skoda Karoq | 03/2024– | Ja |
| Skoda Kodiaq | 10/2016–07/2020 | Nej |
| Skoda Kodiaq | 07/2020–05/2024 | Kräver uppdatering |
| Skoda Octavia | 02/2017–03/2020 | Nej |
| Skoda Octavia | 11/2019–06/2024 | Kräver uppdatering |
| Skoda Octavia | 04/2024– | Ja |
| Skoda Rapid | 05/2017–05/2019 | Nej |
| Skoda Scala | 02/2019–01/2024 | Kräver uppdatering |
| Skoda Scala | 01/2024– | Ja |
| Skoda Superb | 05/2017–07/2020 | Nej |
| Skoda Superb | 09/2019–04/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Arteon | 03/2017–08/2020 | Nej |
| Volkswagen Arteon | 08/2019–03/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Arteon | 04/2024– | Ja |
| Volkswagen e-Golf 7 | 03/2014–05/2015 | Nej |
| Volkswagen e-Golf 7 | 05/2015–12/2020 | Nej |
| Volkswagen e-Up | 08/2023–11/2023 | Nej |
| Volkswagen Golf 7 | 01/2015–02/2017 | Nej |
| Volkswagen Golf 7 facelift (inkl Sportscombi & GTE) | 09/2016–07/2020 | Nej |
| Volkswagen Golf 7 GTE | 05/2014–06/2015 | Nej |
| Volkswagen Golf generation 8 (inkl Sportscombi) | 07/2019–04/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Golf generation 8 facelift | 04/2024– | Ja |
| Volkswagen Golf Sportsvan | 05/2015–11/2017 | Nej |
| Volkswagen Golf Sportsvan facelift | 10/2017–08/2020 | Nej |
| Volkswagen ID.3 | 11/2019–06/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen ID.3 | 07/2024– | Ja |
| Volkswagen ID.4 | 05/2020–10/2023 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen ID.4 | 11/2023– | Ja |
| Volkswagen ID.5 | 11/2019–06/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen ID.5 | 07/2024– | Ja |
| Volkswagen ID.7 (inkl Tourer) | 06/2023– | Ja |
| Volkswagen Passat B8 | 08/2014–07/2019 | Nej |
| Volkswagen Passat B8 facelift | 07/2019–11/2023 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Passat B9 | 12/2023– | Ja |
| Volkswagen Polo | 05/2015–05/2020 | Nej |
| Volkswagen Polo | 07/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Polo | 04/2024– | Ja |
| Volkswagen T-Cross | 12/2018–06/2020 | Nej |
| Volkswagen T-Cross | 07/2020–12/2023 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen T-Cross | 01/2024– | Ja |
| Volkswagen T-Roc | 08/2017–08/2020 | Nej |
| Volkswagen T-Roc | 07/2020–02/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen T-Roc | 04/2024– | Ja |
| Volkswagen T-Roc Cabriolet | 12/2019–03/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen T-Roc Cabriolet | 04/2024– | Ja |
| Volkswagen Taigo | 09/2021–03/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Taigo | 04/2024– | Ja |
| Volkswagen Tiguan | 11/2023– | Ja |
| Volkswagen Tiguan (inkl Allspace) | 01/2016–07/2020 | Nej |
| Volkswagen Tiguan (inkl Allspace) | 07/2020–04/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Tiguan Allspace | 04/2024–11/2024 | Ja |
| Volkswagen Touareg | 11/2017–06/2020 | Nej |
| Volkswagen Touareg | 07/2020–08/2023 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Touareg | 08/2023– | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Touran | 05/2015–06/2020 | Nej |
| Volkswagen Touran | 07/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
| Volkswagen Touran | 03/2024– | Ja |
Lista över påverkade Porsche-modeller (från nedan modellår och framåt):
911 (991) 2015 (MY F)
718 Boxster/Cayman (982) 2016 (MY G)
Macan (95B) 2016 (MY G)
Cayenne E2 II (9YA/9YB) 2016 (MY G)
Panamera G2 (971) 2016 (MY G)
911 (991) 2019 (MY K)
Cayenne E3 (9YA/9YB) 2018 (MY J)
Macan PA (95B) 2019 (MY K)
Panamera G2PA (971) 2021 (MY M)
Macan III (95B) 2022 (MY N)
Källa: Porsche.se
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.















