Nya regler kräver att bilhandlare måste varna för 2G och 3G-problem i bilar. När äldre nät stängs ner kan viktiga funktioner sluta fungera – som automatiskt nödsamtal via eCall.
Sedan den 1 november finns nya varudeklarationer, VDN, för begagnade bilar – en för elbilar och en för övriga fordon. En viktig förändring är att bilhandlare nu måste meddela om bilen påverkas av att 2G- och 3G-näten stängs ner. När näten försvinner kan vissa säkerhetsfunktioner sluta fungera, till exempel eCall – systemet som automatiskt ringer 112 vid en olycka. Även andra appfunktioner kan påverkas, och en annan regel i VDN innebär krav på att batteriets skick ingår i varudeklarationen.
Bilhandlare och Konsumentverket har diskuterat flitigt hur påverkan av 2G- och 3G-näten på bilens funktioner ska framgå i varudeklarationen. Tidigare kunde handlaren vara otydlig eller hoppa över uppgiften, något som väckt starka reaktioner hos bilköpare. Men nu krävs ett klart besked: påverkas bilen av nedstängningen av 2G- och 3G-näten eller inte. En tydlig varudeklaration om detta ska finnas på bilen.
– Är man osäker får man skriva att funktionen kan komma att påverkas, säger MRF:s förbundsjurist David Norrbohm till MRF.se.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















