Däckexpertens råd: Då ska du välja dubbdäck

Dubbdäck eller friktionsdäck? Experten ger råd om bilisternas svåra val.
– Dubbdäck är vanligast i norra Sverige, men risken för isiga vägar är lika stor i landets mellersta och södra delar, säger Vianors expert Tomas Jansson.

Säsongen för vinterdäck är redan här. Långt ner i landet krypter temperaturen under nollan på morgnar och kvällar. De första halkolyckorna har redan inträffat när bilister med sommardäck blivit tagna på sängen med morgonhalka. För den som inte redan planerat in däckskiftet är det hög tid. 

Men många bilister brottas med frågan om de ska välja dubbäck eller friktionsdäck. Skillnaden mellan däcken har minskat de senaste åren.
– Premiumfriktionsdäck har fått betydligt bättre grepp och närmar sig dubbdäck i prestanda. Samtidigt har dagens dubbdäck blivit tystare och mer bekväma att köra med, säger Vianors däckexpert Tomas Jansson. 

Vianors expert kommer med tips när du bör välja dubbdäck eller friktionsdäck. Och han avråder för en sorts däck.

I norr väljer de flesta fortfarande dubbdäck. När den riktiga ishalkan slår till är de klart säkrast. Frågan är om det är värt att köra med dubbdäck när bilen mest rullar på barmark. 
– Fundera på vilka vägar du faktiskt kör på och vilken körstil du har. Dubbdäck är vanligast i norra Sverige, men risken för isiga vägar är lika stor i landets mellersta och södra delar. Fuktigt väder och temperaturer runt noll kan göra vägarna extremt hala – och då ger dubbdäck det bästa möjliga greppet, säger Tomas Jansson. 

Han råder bilister att analysera sitt körmönster. Samtidigt kan det räcka med en gång på riktigt halt väglag för att dubbarna ska ha gjort sitt jobb. Men i allt fler svenska städer blir de förbjudna. De river upp mycket partiklar som kan vara farliga att andas in. 
– Dubbdäck rekommenderas för förare som vill ha maximalt grepp på is, särskilt vid körning på mindre vägar som inte alltid plogas eller sandas. Friktionsdäck passar bäst för den som mest kör på större vägar och värdesätter låg ljudnivå, komfort och en mer flexibel tidpunkt för däckbyte.

Det man däremot bör hålla sig bort från är Året-runt-däck. Volvo monterade dem som standardutrusning i några år, men fick backa. Experten avråder. 
– Helårsdäck är framtagna för mildare klimat och fungerar inte i nordiska vinterförhållanden, även om de är godkända och märkta med snöflingesymbolen. Leta i stället efter symbolen med tre istappar – den markerar däck med överlägsen prestanda på is, säger han.

En undersökning Vianor har gjort visar att svenska bilägare är beredda att betala extra för säkerheten. Priset kommer långt efter greppet när svenskarna väljer vinterdäck, visar en ny undersökning som Vianor gjort. 

Datumen som gäller för vinterdäck

Den 1 oktober – 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck (om det är vinterväglag får man ha dem längre).
Den 1 december – 31 mars ska alla enligt lag ha vinterdäck om det råder vinterväglag.
Det är tillåtet att köra dubbfria vinterdäck hela året, men Transportstyrelsen rekommenderar att man skiftar.
Sommardäck ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup
Vinterdäck ska ha 3 millimeters mönsterdjup. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt