Chocken: Batteri till elbil gick på 1,4 miljoner kr

Elbilsägare fick chocknota på 1,4 miljoner kronor när batteriet skulle bytas. Finske elbilsmekanikern Jesse Haapala fick in bilen till verkstaden från den panikslagna ägaren
– Det är ett helt sanslöst pris, säger elbilsexperten Jesse Haapala.  

Att byta batteri på en elbil blir oftast en dyr historia, eftersom batteriet är elbilens absolut dyraste komponent. På Carup har vi tidigare rapporterat om hur elbilsägare chockats över hur dyrt det faktiskt kan bli. Nyligen i Finland uppmärksammade den finske elbilsexperten Jesse Haapala ett fall som slår det mesta.
– Jesus, säger mekanikern. 

En finsk Jaguar I-Pace-ägare skulle byta batteriet till sin elbil vid en Jaguar-verkstad. Men när han fick veta att bytet skulle kosta 1,4 miljoner kronor bestämde han sig för att söka hjälp på annat håll. Han valde att lämna in elbilen till Jesse Haapala, som försökte åtgärda felet för en betydligt lägre kostnad.
– 1,4 miljoner kronor, säger Jesse samtidigt som han skakar besviket på huvudet.

En mindre buckla i batteriet krävde batteribyte – till en extrem kostnad.
Det går att slå på svensk textning på det finländska klippet.

Jesse undersökte elbilen först genom att titta på batteriet underifrån och upptäckte en tydlig buckla. Han kunde också se att själva batteriet inte var skadat, utan det som faktiskt skulle behöva bytas var batterihöljet med den stora bucklan. Jaguar säljer däremot inte några enskilda batterihöljen, utan bara hela batterier, och därför tvingas kunden betala 1,4 miljoner kronor.
– Det är verkligen en schysst lösning för kunden, säger Jesse ironiskt.

Som den expert han är lyckades Jesse däremot få tag på ett begagnat batterihölje till en I-Pace. Han plockade därför isär batteriet och placerade alla batterimoduler i det begagnade höljet. Efter det tog han det nygamla batteriet och installerade det på elbilen igen, och nu fungerade Jaguaren utan några problem eller någon buckla.
– Höljet har några repor, men det kommer att försvinna, säger Jesse. 

Det är långt ifrån första gången en mindre repa tvingar fram byte av hela batteripaketet till en extrem kostnad. Nyligen fick finländske mekanikern in en Hyundai Ioniq 6 som drabbats av samma sak. Han uppmanar elbilsägare att se upp och är kritisk till att vissa tillverkare inte tillhandahåller batteriboxar som kan bytas ut.
– Det här batteriet hade en liten skada i botten, mycket liten – men tillräcklig för att kylflänsarna fått en smäll, säger mekanikern.

Men den här gången kunde ägaren rädda bilen från skrotning. Den finske experten avslöjar aldrig exakt hur mycket betalt han tog för att rädda elbilen, men enligt honom själv ska det ha kostat några tusen euro.
– Jag tycker det är ganska coolt, säger Jesse.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt