Nya utsläppsavgiften ETS2 kan ge ett bränslepris på 35 kronor, varnar experter. Nu gör EU-länder uppror mot nya klimatskatten. 19 av 27 EU-länder vill se över nya avgiften på bensin och diesel.
EU:s nya utsläppsavgift ETS2 är en klimatskatt som införs från 2027. Efter det datumet måste alla som säljer bensin och diesel och andra produkter som orsakar koldioxidutsläpp betala utsläppsavgifter. Experter har varnat för att klimatskatten kan ge ett bränslepris på 35 kronor liter när effekten slagit igenom fullt ut.
– Med de nya utsläppsreglerna från EU kan vi få se priser på fossila drivmedel över 35 kronor litern efter nästa mandatperiod. Då är det en bra idé att blanda i de här miljövänliga bränslesorterna för att inte priserna ska sticka iväg, säger Ronny Svensson, expert på bilekonomi.
Men nu växer motståndet inom EU för den nya klimatskatten ETS2 som togs fram när Frans Timmermans var EU-kommissionär, uppger De Telegraaf. Många länder får även en skattechock på värme och el när skatten införs. De fruktar katastrofala följder för både bensinpris och el- och värmeräkningar. Enligt De Telegraf är nu 19 av 27 länder emot införandet av ETS2 som konstruktionen ser ut idag.

Och kanske blir det bönhörda. Många kommer att ha svårt att betala bränslepriser som kan sticka i väg över 30 kronor. Nu lovar den nuvarande EU-kommissionären Wopke Hoekstra inom klimat att han ska titta närmare på oron i medlemsstaterna. Flera länder uttrycker oro för prischocker på bensin, diesel och värme.
För att kompensera för kostnaderna som läggs på EU-länderna införde dåvarande kommissionären Frans Timmermans en social klimatfond. Men den har kritiserats för att största delen av pengarna går till Östeuropa. Sverige beräknas bara få 800 miljoner kronor från fonden, enligt regeringens budget.
Vad bränslet ska kosta och vilken reduktionsplikt Sverige ska ha på bensin och diesel utreds just nu av Svante Mandell från Konjunkturinstitutet. I en tidigare beräkning kom han fram till ett pris som ligger på samma nivå som experten Ronny Svensson kommit fram till.
– Vi gjorde en beräkning på Konjunkturinstitutet med en modell. Då utgick vi från en reduktionsplikt på sex procent, men det var för några år sedan. Då visade faktiskt resultatet över 35 kronor litern, säger Svante Mandell.
Men hänsyn ska även tas till vad hushållen kan bära när ny reduktionsplikt föreslås. Men ETS2-systemet med klimatskatt till EU kan utredaren inte göra något åt.
– Sedan kommer också EU:s handelssystem med utsläppsrättigheter. Det slår igenom 2027 och det är ännu ingen som vet hur det kommer att påverka priserna, säger Mandell.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter