Volvos vd visar upp första exemplaret av nya elbilen Volvo EX60. Ett av de första exemplaren rullade av bandet på Torslandafabriken i Göteborg.
– Designad och utvecklad i Göteborg. Kan inte bli mycket mer svenskt, skriver Håkan Samuelsson.
Volvo förbereder sig för riktig ödeslansering. Nya Volvo EX60 ska visas upp för världen den 21 januari. Det blir den elektriska motsvarigheten till Volvo XC60 som står för mer än en tredjedel av Volvos försäljning. Volvo har inte råd att misslyckas.
Det har ryktats att bilen kan bli försenad. Men redan nu har de första bilen rullat av från Volvos nya tillverkningslina VCT i Torslandafabriken i Göteborg. Och det är ett mycket stolt team som visar upp bilen. På bilden syns bland annat Volvo Cars teknikchef Anders Bell. Håkan Samuelsson verkar inte mindre stolt när han publicerar bilden.
– Volvo EX60 kommer snart… Designad och utvecklad i Göteborg. Byggd i Torslanda. Lansering i Stockholm 21 januari. Kan inte bli mycket mer svenskt, skriver Håkan Samuelsson.


Bilden avslöjar inte allt av bilen, trots att den saknar maskering. Men det syns tydligt att den får Volvos karaktäristiska Tors Hammar-lampor. Fronten ser ut att bli mer spetsig än tidigare, för att sänka luftmotstånd och frontarea. Och den blir inte lika hög som en Volvo XC60, en elbil måste vara mer strömlinjeformad och ju närmare marken bilen hamnar, ju mindre el kommer den att dra. Men formerna är mer kantiga och skulpterade än tidigare.
Volvos tidigare elbil EX90 har haft stora problem med sin mjukvara i de nya centraldatorerna, men den här gången hoppas Volvo att det ska gå bättre. De har späckat den nya bilen med ny teknik på den nya SPA3-plattformen. Istället för att svetsa ihop chassipartiet av en massa smådelar pressgjuter de aluminium i en ny jättepress som finns i Torslanda. Dessutom blir batteriet en bärande del av strukturen.


Datorerna i bilen är dessutom vidareutvecklade och Volvo använder en datametod de kallar för Volvo superset tech stack. Det ska ge en bil med centraldatorer som kan uppdateras ute på vägarna och där datorerna styr alla funktioner ute bilen, istället för att ha små chip på alla elektroniska komponenter. En stor fråga är dock hur den står sig mot konkurrenternas senaste elbilar. Nya BMW iX kommer 80 mil på en laddning, medan nya Mercedes GLC tar sig 71 mil.
Framöver ska alla nya Volvobilar byggas på SPA3-arkitekturen. Idag finns flera olika plattformar som bilarna byggs på, vilket drar onödiga kostnader. Den här gången är plattformen designad från grunden för att vara elbilar. Enligt Volvo ska den nya konstruktionen göra att bilarna blir 15-20 procent billigare att tillverka.
Samtidigt var det en sorgens dag på andra håll hos Volvo i Torslanda. 1200 anställda måste sluta hos Volvo. Nu har de anställda börjat få besked om vilka som måste sluta. Det handlar om kontorsanställda, även på utvecklingsavdelningen. Redan tidigare har många konsulter fått lämna Volvo, totalt ska 1100 konsulter bort. Nu hoppas alla att EX60 år allt att vända uppåt igen.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter