Teslas självkörning bommar totalt vid järnvägskorsningen. Liknande farliga situationer har hänt många andra Tesla-ägare.
– Det var som om den bara skulle köra rakt igenom, berättar ägaren.
Tesla kallar systemet för Full-Self Driving (övervakad). Systemet innebär att bilen kan styra och hålla hastighet automatiskt, men föraren måste vara uppmärksam och kunna ta över. Och det finns en tydlig anledning till detta. Teknologin har lett till flera olyckor, och har många begränsningar. Och ett vanligt förekommande problem är vid just järnvägskorsningar.
Italo Fragalie hade sin Tesla i Full-Self Driving-läge och trodde att systemet skulle stanna automatiskt innan bommarna. Men systemet reagerade inte, bilen noterade inte korsningen alls. Bommarna började sänkas och signalerna blinkade rött, men bilen fortsatte mot spåren. Italo var tungen att trycka på hårt på bromsen.
– Den såg det inte alls. Det var som om den bara skulle köra rakt igenom, berättade ägaren Italo Fragali för NBC News.
NBC News pratade även med flera andra Tesla-förare som rapporterat problem vid järnvägskorsningar. I samma veva hittades många klagomål på forum, och videor som visar bilar som får problem vid korsningar. Därefter kontaktades National Highway Traffic Safety Administration, som också var medvetna om denna typ av incidenter.
Det är ännu oklart varför Teslas Full-Self Driving-system har problem vid just järnvägskorsningar. Vissa experter tror att företaget inte har använt tillräckligt många exempel för att träna programvaran. I en annan video verkar systemet prioritera ett grönt trafikljus längre bort, framför bommarna som åkt ned. Och situationer likt denna riskerar att bli mycket farlig för föraren.
Problemen verkar komma och gå, men det undviker inte de olyckor redan har inträffat. NBC nämnde ett fall i juni, då en Tesla svängde vänster ut på tågrälsen och blev påkörd av ett tåg några minuter senare. Varken Tesla eller Elon Musk själv har kommenterat rapporten. Däremot har Musk själv nyligen meddelat på X:
– FSD Supervised nu är tillgängligt i Australien och Nya Zeeland.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.