Polestar 5 är märkets nya flaggskepp och ska ta upp kampen mot Porsche och Audis GT-modeller. Nu har de första testerna kommit – och de ställer upp i en hyllningskör till den svenska elbilen.
– Få snabba elbilar hanterar vägarna på samma sätt som Polestar 5, skriver InsideEVs.
Polestar har tagit nästa steg i sin elbilssatsning och presenterat sitt nya flaggskepp Polestar 5. Det handlar om en fyradörrars GT som kombinerar sportbilens acceleration med långfärdsbilens komfort. Med en låg front, bred hållning och en taklinje som löper ut i en svepande siluett är det en modell som tydligt ska signalera både kraft och elegans.
Under skalet finns en helt ny plattform i aluminium, utvecklad för att förena låg vikt och hög styvhet med den senaste batteritekniken på 800 volt. Resultatet är en elbil som kan ladda från 10 till 80 procent på 22 minuter och som erbjuder en räckvidd på upp till 670 kilometer. Grundversionen ger 748 hästkrafter, medan den starkaste varianten når hela 884 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 3,2 sekunder. Men frågan är förstås om Polestar lyckats bygga en bil som kan mäta sig med etablerade konkurrenter.


Recension Polestar 5 Car and Driver
Amerikanska motormagasinet Car And Driver beskriver Polestar 5 som en elbil som tar varumärket till en helt ny nivå. Tidningen framhåller designen och kvalitetskänslan och menar att bilen påminner om Porsche Panamera i format, men känns mer modern och stilren.
– På sina egna meriter levererar Polestar 5 en ny och aptitlig smak i sällskapet av eldrivna lyxbilar, konstaterar tidningen.
Även körupplevelsen får lovord: den upplevs som stabil i höga hastigheter, med en väl avvägd kombination av komfort och skärpa i styrningen.
– Polestar har gått från att vara ett lovande märke till att leverera en bil som känns redo för att på allvar spela i premiumligan.


Recension Polestar 5 Car Magazine
Brittiska välrenommerade Car Magazine betonar att Polestar 5 lyckas förena rå prestanda med verklig körglädje. De beskriver hur elbilen trots sin vikt känns smidig, nästan lättfotad, tack vare det välbalanserade chassit.
– Det är svårt att få något så stort och tungt att kännas så atletiskt, men Polestar verkar ha lyckats redan i prototypstadiet, skriver tidningen.
Särskilt Performance-versionen får beröm för den adaptiva fjädringen, som gör att bilen både kan uppträda bekvämt på motorväg och aggressivt på slingriga landsvägar. Interiören lyfts också fram som en styrka, med rena linjer, bra materialval och ett infotainmentsystem som upplevs intuitivt.
– Det här är en bil som inte bara vill konkurrera med de bästa – den visar att Polestar själva vill definiera vad en modern GT-bil kan vara.


Recension Polestar 5 InsideEVs
En av världens största nyhetssajter som fokuserar på elbilar, InsideEVs, är kanske de mest entusiastiska. Sajten menar att Polestar 5 inte bara är en snygg och snabb elbil. Det är en modell som på allvar kan mäta sig med de bästa i segmentet.
– Det märks att Polestar inte bara velat bygga en snabb elbil, utan en bil som ger föraren känslan av att vara helt i centrum, skriver dem.
De lyfter fram att Polestar byggt en helt egen plattform. Det är något som få tillverkare i den här prisklassen gör och resultatet har blivit en elbil med en unik karaktär. Styrningen och väghållningen får särskilt mycket beröm och testförarna menar att Polestar 5 faktiskt är roligare att köra än flera av konkurrenterna.
– Få snabba elbilar hanterar vägarna på samma sätt som Polestar 5. Det här är en bil som på allvar kan utmana – inte slå, men utmana – självaste Porsche Taycan, skriver sajten.
Recension Polestar 5 Teknikens Värld
Svenska tidningen Teknikens Värld har också varit ute och rastat Polestar 5 på den brittiska testbanan. De är mycket imponerade av bilen främst högfartsegenskaperna.
– Och den sista provkörningssträckan är en höghastighetsväg där maxhastigheten kan nås. Även då, i drygt 260 km/h, går bilen rakt, stabilt och bestämt, skriver tidningen.


Det verkar alltså på de som hittills testat den som att Polestar lyckats leverera mer än bara siffror på pappret. De första provkörningarna pekar på en bil som inte bara är snabb och exklusiv. Utan också välbalanserad, bekväm och genomarbetad. Men startskottet för Polestar 5 kunde knappast ha varit bättre.
Prislappen för Polestar 5 speglar ambitionerna. Den billigaste modellen startar på 1 345 000 kronor och den som vill ha full prestanda får räkna med att lägga närmare 1,6 miljoner. När de första kunderna får sätta sig bakom ratten våren 2026 återstår att se om hyllningarna håller i sig.


LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.