Ny Tesla billigare att äga än begagnad Volvo

Tesla har infört nollränta och inbytesbonus för att få fart på försäljningen. Ändå verkar köparna tveka. Trots att en ny Tesla blir billigare att äga än en tre år gammal Tesla eller Volvo. 

Tesla har haft det motigt på nybilsmarknaden i Sverige i år. Efter heta debatter runt märkets portalfigur och i skuggan av strejken har nybilsregistreringarna minskat med 66 procent i år. Trots att Tesla infört en fördelaktig nollränta har det inte lyft. I Norge är bilden den omvända. Där ökar Tesla kraftigt och slår förra årets redan höga siffror.  

Jag lånade ett exemplar av nya Model Y och bestämde mig för att räkna på hur bra erbjudandet egentligen är. Själva bilen lär göra de flesta nöjda. Efter omgörningen är Model Y en bättre bil än tidigare. Den går tystare och fjädringen går lite mjukare på ojämna vägar. Inredningen är uppfräschad och modernare. Infotainmentsystemet är samma som tidigare, det uppgraderas hela tiden i elbilar. Men den känns kanske inte så ny och spännande längre. Konkurrenterna kommer hela tiden med nya elbilar. Nya BMW Neue Klasse går 80 mil, men är mer än 100 000 kronor dyrare än Tesla.

Dags att byta den gamla bilen? Det har inte blivit någon rusning hos Tesla, trots att nya Tesla Model Y för de flesta blir billigare att äga än en tre år gammal Tesla eller Volvo.

Men när det kommer till helheten och det ekonomiska är Tesla vara svårslagen. Inbytesbonusen kan ge dig 40 000 kronor i rabatt. Jag testade att byta in min fyra år gamla Audi e-tron 55 och fick ett bud på 274 000 kronor. Inget som får mig att hoppa ur skorna med tanke på att bilhandlare idag begär närmare 400 000 kronor för liknande bilar. Andra inbytestjänster erbjöd vid samma tillfälle drygt 300 000 kronor.

Om jag köper en nya Tesla Model Y Long Range AWD med billån på fem år skulle månadsamorteringen hamna på 5161 kronor. Tillgodoräknar jag mig inbytesbonusen hamnar det på 4327 kronor. Men det hänger på att du får ett rimligt inbytespris av Tesla. Till det ska kontantinsatsen på 122 600 kronor slås ut på 60 månader, vilket blir 2043 kronor. Så den verkliga kostnaden hamnar på cirka 6400 kronor i månaden. För att denna kalkyl ska hålla måste du få tillbaka 42 procent av värdet när du säljer efter fem år. 

I Norge har det blivit rusning efter nya Tesla Model Y, men svenska köpare har hittills varit mer svårflörtade trots att Tesla återinfört nollränta och ger 40 000 kronor i inbytesbonus.

Men om du jämför den med en begagnad Tesla Model Y, eller en begagnad bensinbil ser kalkylen plötsligt förmånlig ut. En begagnad Tesla Model Y från 2023 kostar idag drygt 400 000 kronor hos bilhandlaren. Med ett billån som har sex procents ränta hamnar månadskostnaden på 4500 kronor. Till det ska kontantinsatsen slås ut på drygt 80 000 slås ut på 36 månader. Då hamnar vi på en månadskostnad på 6700 kronor.

Ovanpå det ska en dyrare försäkring räknas in, då den 3-åriga vagnskadegarantin snart går ut. Du bör även ha en budget för reparationer, då bilens garanti gått ut. Kanske behöver däcken också snart bytas. Å andra sidan får du tillbaka cirka 400 kronor i månaden för ränteavdrag.

En tre år gammal Volvo XC60 laddhybrid är en av Sveriges mest sålda begagnade bilar. Men den blir faktiskt något dyrare att äga en ny Tesla.

En av de populäraste begagnade bilarna bland familjer är laddhybriden Volvo XC60. För en tre år begagnad bil får du idag betala omkring 450 000 kronor. Kalkylen för lån och värdeminskning blir lite dyrare än för en begagnad Tesla, runt 7000 kronor i månaden med normal billåneränta. Här får du även budgetera bensin som en kostnad, beroende på hur mycket du tankar laddhybriden. 

Märkligt nog blir den helt nya Teslan ändå billigare att äga både jämfört med en tre år gammal begagnad Tesla och en tre år begagnad Volvo XC60. Orsaken är förstås att du kan använda räntekostnaden helt till amortera på bilen. Ändå tycks köparna inte flockas hos Tesla. När försäkrings- och reparationskostnader räknats in skiljer det sannolikt mer än 1000 kronor i månaden, beroende på dina personliga förutsättningar. För en laddhybrid måste bensin räknas in.

Med nollränta betalar du bara för amortering och värdeminskning på bilen. Men flera andra kostnader tillkommer på en bil. Försäkring, däck och service brukar vara de dyraste. Tesla har dock inga servicekrav, men det kan ändå vara bra att göra en enklare service årligen. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt