Världens första elektriska bärplansfartyg Candela P-12 sätts in i trafik mellan Göteborg och Öckerö. Nu kan göteborgarna pendla rekordsnabbt.
Färjan är helt eldriven och är med en marschfart på 25 knop världens snabbaste elektriska fartyg i serieproduktion.
Mellan den 8 och 19 september får pendlare mellan Öckerö färjeläge och Stenpiren i Göteborg chansen att resa med svenskbyggda Candela P-12. Det är det första elektriska fartyget som med hjälp av bärplan (undervattensvingar) flyger ovanför vattenytan. Det blir den snabbaste pendlarbåten i Göteborgstrafiken.
Pilotprojektet genomförs av Västtrafik i samarbete med Candela, Styrsöbolaget och Öckerö kommun. Syftet är att undersöka hur Candelas elektriska bärplansteknik kan bidra till snabbare, tystare och mer energieffektiva resor till sjöss. Testet är en del av Västtrafiks arbete med innovation och ny teknik.
– Vi är glada över samarbetet med Västtrafik och över att vi kan visa hur vår elektriska bärplansteknik kan skapa bättre kollektivtrafik på vattnet i Göteborg med omnejd. Tack vare Candela P-12:s fart och effektivitet kan restiden och kostnaderna minska jämfört med traditionella fartyg, samtidigt som avgångarna kan bli fler – stora fördelar för de som bor och verkar i skärgården, säger Tord Ringenhall, projektledare på Candela.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter