Verkstad i tvist med kund när bilen inte kunde lagas på tre försök. Nu får de bannor av Allmänna reklamationsnämnden.
– I slutet av april ville hon hämta ut sin bil men fick inte det eftersom den inte fungerade, står det i anmälan till ARN.
Förra våren ringde en Mercedesägare till Speedy Bilservice i Älta. Hennes bil hade fått en ny spridare och gick dåligt. En mekaniker kom hem till henne för att göra en felsökning. Därefter bogserades bilen till verkstaden.
– Efter att spridaren hade bytts fick hon veta att en sensor behövde bytas eftersom det inte kom någon diesel i spridarna.
Nu började en följetong för kvinnan. Verkstaden gjorde ingrepp utan att bilen fungerade som den skulle. De bytte partikelfilter, sensor och även spridare nummer tre. Hon hörde ofta av sig till verkstaden och undrade när bilen skulle bli klar. Varje gång drog Speedy ut på tiden enligt kunden.
– Bilen var färdig i början av maj och åtgärderna kostade henne 18 444 kr, mycket mer än vad företaget hade uppskattat. Hon körde bilen i två mil men den gick inte bra och betedde sig konstigt när hon gasade och plötsligt fick hon motorstopp, står det i anmälan till ARN.
Bilen fick åka bärgare raka vägen tillbaka till verkstaden. Där fortsatte personalen att göra felsökningar för att hitta det mystiska felet. Till slut bestämde de sig för att byta ut pumpen i tanken. Det här är kostsamt och notan började springa i väg.
– Hon tog nyckeln och vägrade betala för den utbytta pumpen, står det i anmälan.
Speedy skriver också i sitt svar att verkstadskunden hämtade ut bilen innan den var klar.
– N N meddelades detta och valde då att avsluta arbetet. Hon hämtade bilen men efter några dagar kom hon tillbaka och sade att bilen inte gick som den skulle. Det var inte konstigt eftersom reparationen inte var färdig, uppger verkstaden i sitt svar till ARN.
Efter det ville inte kvinnan anlita Speedy mer. Istället vände hon sig till en Mercedesverkstad i Varberg som är specialiserad. Dit bogserades bilen och mekanikern gjorde en felsökning.
– Den verkstaden hittade direkt att det var fel på spridare ett, två och fyra och att dieselpartikelfiltret behövde rengöras, står det i anmälan.
Efter det blir kvinnan misstänksam. Det lät som Speedy inte alls gjort de reparationer som de påstår sig göra. Samtidigt hade hon en räkning från dem på 18 444 kronor för ingrepp som inte lett någonstans.
– Företaget har lagt ned mycket mer tid på bilen än vad det tagit betalt för och försökt att hålla kostnaderna nere, svarar Speedy.
Kvinnan står uppgiven med sin trasiga Mercedes och en rejäl räkning från Speedy. Hon tänker inte lägga sig utan strid. Därför anmäler hon företaget till Allmänna reklamationsnämnden.
– Speedy Älta är den tredje verkstaden som försökt att avhjälpa felen och kunden har varit mycket påstridig under tiden, skriver den anmälda verkstaden i sitt svar.
Nämnden har tittat noga på fallet och hänvisar till konsumentköplagen i sitt beslut.
– Den verkstaden upptäckte att flera av de fel som Speedy Älta sade sig ha åtgärdat fortfarande fanns kvar och vad som var det egentliga problemet med bilen. Om tjänsten hade utförts på ett fackmässigt sätt och med den beredskap som arbetet krävde borde Speedy Älta ha upptäckt och åtgärdat det verkliga felet på bilen.
Efter ett år av kamp vinner till slut kvinnan mot verkstaden i Allmänna Reklamationsnämnden.
– Nämnden anser att det därför finns fog för kunden påstående om att det arbete som Speedy Älta utfört inte varit fackmässigt. Eftersom merparten av de åtgärder Speedy Älta har vidtagit kommer att behöva göras om anser nämnden att kunden har rätt att häva avtalet och få tillbaka det hon har betalat till företaget, skriver ARN.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.