Tesla Model 3-ägare bör vara extra vaksamma. Vissa elbilar har visat sig ha en svaghet om de lyfts på fel sätt. Och det kan bli en mycket dyr överraskning i framtiden.
Tysken Dennis fick en rejäl kalldusch när hans Model 3 Performance från 2020 skulle återlämnas efter fyra års leasing. Bilen hade fungerat problemfritt under hela perioden. Men vid besiktningen upptäcktes repor på fälgarna, sprickor vid domkraftsfästena och en batterikåpa som behövde bytas. Totalt blev notan nästan 14 000 euro, motsvarande cirka 157 000 kronor. Men problemet med sprickor vid lyftpunkterna är inte unikt för Dennis bil.
Flera Tesla Model 3 tillverkade före april 2021 har visat liknande skador. Sprickorna kan släppa in fukt och vägsalt nära batteriet. Det kan leda till följdproblem över tid och öka risken för allvarliga skador vid service. Eftersom bilen fortfarande kan köras trots skadorna är det lätt för ägare att missa problemet tills det är för sent. Även en svensk ägare fick sprickor och böjd metall runt lyftpunkterna och ville häva köpet. ARN dömde till hans fördel – eftersom Tesla missat att informera om ångerveckorna. Fallet ledde sedan till att Tesla hamnade på Svarta listan.

Efter en rättslig tvist i Tyskland erkände Tesla i skrift att de hade ändrat sin tillverkningsprocess den 26 april 2021 för att undvika liknande defekter i framtida produktion. Bilar som tillverkades efter detta datum borde inte drabbas av samma problem. Det är dock viktigt att notera att denna förbättring endast gäller för bilar som tillverkades efter april 2021. För Model 3-bilar tillverkade före detta datum kan det fortfarande finnas risk för skador vid domkraftsfästena.
Särskilt om de lyfts på fel sätt eller om det finns sprickor i underredet. Advokater som följt ärendena rekommenderar att ägare dokumenterar bilen noggrant redan när den tas i bruk och att de bestrider krav på reparationer som inte är deras ansvar. Det är också viktigt att använda rätt lyftpunkter och gärna skyddsutrustning som lyftpuckar för att undvika att skador uppstår när bilen lyfts på verkstad.
För Dennis slutade återlämningen med en räkning på nästan 14 000 euro. En dyr påminnelse om att leasingavtal kan innehålla fallgropar och att vissa tidiga Tesla Model 3 kan ha en svaghet som blir väldigt kostsam.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.