Elias körde 191 mil på en enda tank. Med en 27 år gammal dieselbil som redan hade rullat över 23 000 mil.
– Jag är helt överraskad över hur länge tanknålen håller sig uppe. Efter över 300 kilometer är den fortfarande nära full.
En nästan 30 år gammal dieselbil har precis visat varför diesel länge var det självklara valet för många. En Volkswagen Passat 1,9 TDI från 1998 körde nästan 2 000 kilometer på en enda tank. Det är en påminnelse om hur bränslesnål dieseltekniken kunde vara och varför den dominerade Europas vägar under lång tid.
– Jag pumpade däcken till maxtrycket på 3,4 bar och undvek allt som kunde öka förbrukningen – luftkonditionering och radio var avstängda, berättar Elias Rischmueller på sin Youtube-kanal.
När resan startade hade bilen redan rullat över 23 500 mil. Ägaren satte upp ett tydligt mål. Att utan att tanka ta sig från mitten av Sverige hela vägen till Nedre Sachsen i Tyskland. Han ville slå rekordet från två youtubers som tidigare lyckats köra drygt 1 700 kilometer med samma modell.
– Ventilationen kördes bara vid imma, och ljusen tändes endast när det var nödvändigt.

Tanken rymmer officiellt 62 liter, men med det klassiska knepet att tanka bilen när den stod lite lutad åt sidan och samtidigt skaka den lyckades han få i ungefär 65 liter diesel. Han körde försiktigt och sparsamt, men utan att ta risker. I många partier följde han lastbilar på ett säkert avstånd för att dra nytta av aerodynamiken och i långa nedförsbackar kopplade han ur växellådan för att låta bilen rulla på frihjul.
Normalt ligger förbrukningen runt 4,5 liter per 100 kilometer på den här modellen. Målet var att komma ner till 3,5 liter per 100 kilometer.
– Jag landade på 3,3 liter per 100 kilometer i snitt, säger han, vilket var bättre än jag hade vågat hoppas på, säger Elias.

Efter drygt 1 600 kilometer tändes reservlampan, men bilen rullade vidare innan den till slut fick soppatorsk. Totalt körde han 1 913 kilometer innan bränslet tog slut och motorn började tveka. Försök att starta med reservbränsle misslyckades först, men med hjälp av startspray gick den igång igen.
Nästan 2 000 kilometer på en tank, med en bil som snart fyller 30 år och som har nästan 24 000 mil på nacken. Det ställer många frågor om varför dagens bilar inte når lika långt – även om ägaren i det här fallet använde extrema metoder som att maximera aerodynamiken och lägga i neutral i nedförsbackar.

Att en dieselbil från slutet av 90-talet kunde hålla en så låg förbrukning beror delvis på teknik och regelverk vid den tiden. Äldre dieselmotorer var ofta enklare och byggda för att maximera bränsleeffektivitet. Utsläppskraven var inte lika stränga som idag, vilket gjorde att tillverkare kunde fokusera på låg förbrukning utan att behöva kompromissa med avancerad reningsteknik.
Moderna dieselbilar är däremot utrustade med avancerade avgassystem, som partikelfilter och AdBlue-injektion, för att minska skadliga utsläpp. Det medför ofta en något högre bränsleförbrukning. Dessutom är dagens bilar ofta tyngre och mer tekniskt utrustade, vilket också påverkar bränsleekonomin negativt. Det gör att dagens dieselbilar, trots modern teknik och effektivare motorer i praktiken ofta drar mer än äldre modeller. Även om utsläppen är betydligt lägre.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.