De flesta tänker nog att elbilar och laddhybrider är billigare att köra än vanliga bensinbilar. Men ett nytt test från brittiska Carwow visar på raka motsatsen.
– Jag hade hållit det enkelt och valt den klassiska bensinmodellen.
I testet ställdes tre olika versioner av nya BMW 5-serien mot varandra: elbilen i5, laddhybriden 530e och bensinversionen 520i. Alla kördes samma 100 kilometer långa rutt på motorväg, landsväg och i stadstrafik för att se vilken som verkligen är billigast att äga och köra.
På pappret ser laddhybriden 530e ut som det smartaste valet. Den kan köras upp till 64 km på el, har låga utsläpp och stora skattefördelar, särskilt för tjänstebilsförare. Men när batteriet var slut, vilket ofta är fallet i vardagen, visade den sig vara den dyraste att köra av alla tre.
– Om du inte laddar din hybrid regelbundet blir den dyrare att köra – och du kommer aldrig att få tillbaka merkostnaden, säger testföraren Mat Watson.
Trots att bensinbilen saknar eldrift visade den sig vara mest bränslesnål i det långa loppet. Den drog i snitt 5,9 liter per 100 kilometer och var billigare att försäkra, enklare att tanka – och mer körglad.
– Du måste köra laddhybriden i nästan nio år för att ens komma ikapp merkostnaden jämfört med bensinmodellen.
Elbilen drog minst ström under körningen, men med sin höga inköpskostnad och värdeminskning var den ändå inte mest ekonomisk i slutändan. Britterna har räknat på kostnad för att snabbladda elbilen, då många i Storbritannien inte har tillgång till egen laddstation.
– Och om du tycker det låter illa – elbilen i5 skulle ta nästan 25 år att köra in, konstaterar Watson.
Siffrorna som Carwow kom fram till
Modell | BMW i5 (elbil) | BMW 530e (laddhybrid) | BMW 520i (bensin) |
Pris | 953 000 kr | 766 000 kr | 671 500 kr |
Räckvidd el (WLTP) | 602 km | 64 km | – |
Batterikapacitet | 81,2 kWh | 19,4 kWh | – |
Faktisk förbrukning | 15,9 kWh/100 km | 21,4 kWh/100 km (el) / 6,4 l/100 km (utan el) | 5,9 l/100 km |
Årlig driftkostnad (ca 1 300 mil) | 20 810 kr (el) | 17 341 kr (el-läge) / 31 935 kr (utan laddning) | 15 930 kr (bensin) |
Break-even mot 520i | 25 år / 32 000 mil | 9 år / 11 265 mil | – |
Värdeminskning (3 år, 4000 mil) | Hög | Hög | Lägre |
Försäkringskostnad | Hög | Hög | Lägre |
Skattefördelar i all ära men för en vanlig privatköpare kan det bli en dyr fälla. Särskilt om man inte har tillgång till billig hemmaladdning. Under testet visade det sig att laddhybriden knappt hann ladda en enda miles körning (ca 1,6 km) samtidigt som bensinbilen fyllde tanken och var tillbaka igen.
– Det var det sämsta lopp jag någonsin förlorat, säger Watson efter “laddracet”.
Elbilen kändes visserligen modern och tyst, men hade mer vindbrus än väntat och höll inte riktigt vad BMW lovade i räckvidd. Bensinbilen kändes enligt föraren lättare, sportigare och mer responsiv. Laddhybriden föll lite mellan stolarna.
– Det gör att laddhybriden hamnar lite i ingenmansland.
Det hela kulminerade i en tydlig slutsats från Mat Watson:
– Om du köper bilen privat hade jag inte valt laddhybriden och inte elbilen heller. Jag hade hållit det enkelt och valt 520i, den klassiska bensinmodellen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.