Så avslöjar du en fullagad USA-import

90 procent av bilarna som importeras till Europa från USA kan vara krockade. Och du kan ha köpt en av dem utan att ens veta om det. Med några enkla knep kan du avslöja sanningen innan köpet.

De ser ut som rena fynd. Lyxiga bilar , ofta fullutrustade, ibland till halva priset jämfört med en liknande modell i Sverige. Men bakom det glänsande yttret döljer sig inte sällan ett allvarligt förflutet. Enligt uppgifter i nederländska tidningen AD har upp till nio av tio begagnade bilar som importeras från USA till Europa tidigare varit krockskadade. Många av dem så illa att de klassats som totalförstörda. Med sjunkande dollarkurs riskerar problemet att öka igen.

Fusket går i flera steg. Först säljs den krockade bilen på auktion i USA. Sedan skeppas den vidare till länder som Litauen där den repareras, ofta utan att något dokumenteras. När bilen sedan tas vidare till EU-länder som Nederländerna eller Tyskland, och till slut hamnar hos en svensk bilhandlare eller privatperson, finns nästan inga spår kvar av skadorna. I stället framstår bilen som ett välutrustat kap fast det i själva verket kan vara en totalrenoverad skrotbil. För några månader sedan sprängde EU en stor liga.

Superkapet du precis gjort kan i själva verket vara tidigare skrot.

Det är inte bara amerikanska märken som importeras. Även europeiska modeller som tidigare sålts i Nordamerika är vanliga. De känns igen av svenska köpare, men detaljer kan avslöja deras ursprung. En av de tydligaste ledtrådarna sitter faktiskt baktill och det är utrymmet för registreringsskylten.

I USA har bilar ofta en mindre skylt bak, och därför är stötfångaren formad för just det formatet. När bilen sedan registreras i Sverige tvingas man montera den större EU-skylten ovanpå vilket kan se fel ut. Till exempel att skylten sticker ut, sitter snett, eller täcker över konturer i plasten. Ibland kan det till och med sitta extra skruvhål eller adaptrar för att få skylten att passa. Det är små detaljer, men för den som tittar noga är de ett tydligt tecken på att bilen inte är byggd för den europeiska marknaden i första hand.

Andra saker som skvallrar om bilens bakgrund är orangea sidoreflexer i strålkastarna, varningsetiketter på båda solskydden och i vissa fall att bilens hastighetsmätare visar miles istället för kilometer. Men det händer också att mätaren är ombyggd för att dölja bilens ursprung och i värsta fall är den även manipulerad. Och du kan även kolla in tipsen nedan för att veta om bilen varit med i en olycka.

@davesautocenter Tips to tell if a Used Car has been wrecked. Don’t Buy a Nightmare. Download the checklist for FREE #carrepair #autoshop #autorepair #usedcar #enginerepair ♬ original sound – Dave's Auto Center

Även elektroniken kan ställa till det. Vissa elbilar har laddkontakter som inte passar svenska stolpar, andra saknar mjukvarustöd för Europa eller har radiodelar som inte fungerar här. Garantin från tillverkaren gäller sällan utanför Nordamerika.

Men det finns också andra sätt att avslöja sanningen innan du sett bilen fysiskt. Du kan börja på sajter som biluppgifter.se eller car.info. Där kan du bland annat se antal ägare, besiktningshistorik, tidigare utannonserade priser och fler uppgifter. Där finns även uppgifter om viss historik som gör att du kan se vad bilen har utsatts för även i USA och vilka länder den passerat innan den hamnade i Sverige.

Men det bästa knepet är att helt enkelt googla hela chassinumret. Genom att kontrollera bilens chassinummer (VIN-numret) kan du få fram mycket. Bilen kan dyka upp i bildarkiv från amerikanska skrotauktioner, där man kan se exakt hur den såg ut före reparation. I vissa fall är hela fronten intryckt. I andra är bilen så skadad att man knappt tror att den någonsin fått rulla igen.

Vill du gräva djupare i bilens historik finns också möjligheten att köpa en rapport från exempelvis Carfax. Där kan du ibland se tidigare skador, ägarbyten och mätarställningar baserade på data från amerikanska försäkringsbolag och verkstäder. Men det är viktigt att komma ihåg att Carfax inte är heltäckande. Om skadan aldrig rapporterats eller reparerats svart kan även deras register vara tomt.

Den bästa försäkringen är alltid att själv vara grundlig och misstänksam mot bilar som verkar lite för billiga för att vara sanna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt