Helt nya elbilar säljs för kraftigt rabatterade priser utan att ha rullat en enda mil. Det går att få 400 000 kronor rabatt jämfört med det tidigare listpriset. Enda haken är att elbilarna är från 2023 eller äldre.
Den som funderar på att köpa elbil gör klokt i att spana in marknaden just nu. Flera fabriksnya elbilar från 2023 och äldre säljs till reapriser. Trots att de aldrig rullat en enda meter. Bilhandlare runt om i landet sitter på stora lager med osålda fordon, och det märks inte minst på priserna.
Ett exempel är den kinesiska lyx-suven Hongqi E-HS9 Exlusive. När den lanserades i Sverige låg prislappen på närmare 1,2 miljoner kronor. I dag säljs flera exemplar av årsmodell 2023 för 799 900 kronor, trots att bilarna inte har rullat en enda meter. Det handlar alltså om nya bilar men med två års modellmässigt ”åldrande” vilket kraftigt påverkar värdet.

Det är dessutom inte lågprisversioner som säljs. Många av de Hongqi-bilar som ligger ute till försäljning har sex sittplatser, lång räckvidd och riklig utrustning. I vissa fall ingår även laddkort på 15 000 kronor i priset. Men Hongqi är långt ifrån ensamma. Priset kan tyckas vara ett fynd, men flera ägare har rappporterat om utmaningar med den stora och lyxiga Hongqi.
En genomgång av Blocket visar att det finns över 400 elbilar av olika modeller från modellår 2023 som fortfarande står osålda med noll mil på mätarställningen. Många har stått i nästan två år hos svenska bilhandlare och har därmed tappat i andrahandsvärde utan att ens ha rullat ut från bilhallen.
I listan återfinns flera transportbilar från märken som BYD, Mercedes och Fiat – men även personbilar från MG, Nissan Leaf, Renault Zoe, Fiat 500e och Megane E-Tech. Några av bilarna är enkla instegsmodeller, medan andra har bättre utrustning eller lång räckvidd. Det gemensamma är att de tillverkats under 2023, ännu inte registrerats och nu reas ut.

Ett tydligt mönster är att många av bilarna kommer från kinesiska bilmärken. Dessa har på kort tid etablerat sig i Sverige med stora volymer och aggressiva prisstrategier. Men långt ifrån alla har sålts. Att nya osålda elbilar staplas på lager är ett tydligt tecken på att utbudet vuxit snabbare än efterfrågan.
Men köparen bör vara vaksam. Det gäller att kolla upp vad som faktiskt ingår, jämföra mot nyare årsmodeller och säkerställa att bilen inte stått så länge att garantin börjat ticka i förtid. Och viktigast av allt är att se till att förhandla. Ingen har köpt bilarna på nästan två år så du som köpare sitter i en bra förhandlingsposition.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.