Volvos nya SUV Volvo EX30 börjar tillverkas redan i år, avslöjar vd Jim Rowan. Bilen spelar en nyckelroll för att Volvo Cars ska nå 1,2 miljoner sålda bilar 2025.
– Vi kommer att nå helt nya målgrupper med den här lilla SUV:en, utan att kannibalisera på andra Volvomodeller, säger Jim Rowan under en telefonkonferens där Carup deltog.
Volvo Cars kom med sitt årsbokslut under torsdagen och trots utmanande tider rullar det på bra för Volvo Cars, även om marginalerna föll kraftigt under slutet av året. Nu avslöjar Jim Rowan att företaget slog produktionsrekord under december.
– Vi producerade 72 000 bilar, mer än någonsin tidigare säger han.
Den stora frågan är hur Volvo ska nå sitt mål med 1,2 miljoner sålda bilar i mitten av decenniet, varav hälften ska vara helt elektriska. Enligt Jim Rowan är den kommande modellen Volvo EX30 extremt viktig för att det tuffa målet ska nås. Sedan följer en ny elbil varje år, totalt sex nya hemliga Volvomodeller.
– Den här lilla SUV:en kommer att göra att vi når helt nya målgrupper och den kannibaliserar inte på andra Volvomodeller. Sedan kommer det en helt ny elektrisk Volvo varje år 3-4 år framåt. Det blir en trevlig volym med bilar för att nå målen.
Nya Volvo EX30 presenteras i juni. Nu berättar Jim Rowan att tillverkningsstarten ligger närmare i tiden än vad de flesta har väntat sig, produktionen kommer i gång samtidigt med EX90 som visades redan i november.
– Den börjar produceras i slutet av detta år. Då börjar även Volvo EX90 att produceras och i 2024 har vi två helt nya elbilar som bidrar till resultatet. I slutet av detta året dubblar vi våra elbilar till fyra modeller, säger Jim Rowan.
Volvo Cars bekräftar att de inte kommer att möta Teslas prissänkningar och ge sig in i något priskrig, åtminstone inte i närtid. Ska vi tro Jim Rowan säljs alla bilar ändå.
– Vi ser ingenting som gör att vi behöver sänka priserna i närtid. Vi har en fantastiskt hög efterfrågan framförallt på elbilar på global nivå, säger Jim Rowan under intervjusessionen.
Volvo Cars hoppas att sänkta priser på litium och billigare batterikemier ska göra att kostnaderna sänks och marginalerna förbättras. Redan om två år är elbilar och förbränningsbilar lika dyra om vi ska tro Jim Rowan.
– Alla förbättringar av batterkemi som LFP kommer att sänka kostnaderna för batterier de närmaste åren. Samarbetet med Northvolt ger oss både kostnadssänkningar, dessutom låter det oss komma vidare i batteriteknik. Allt det sammantaget gör att vi får ner kostnaderna för BEV till samma nivå som ICE 2025, säger Rowan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter