Volvo Cars förnyar modellnamnet P1800. I början av året godkändes en varumärkesregistrering av den klassiska beteckningen. Kanske kan P1800 göra comeback som elbil i framtiden. Nya trenden bland biltillverkare är att ta tillbaka klassiska modellnamn.
Vad skiljer de gamla bilmärkena från de nya kinesiska? Och hur får man konservativa bensinkramare att köpa en elbil? Svaret tycks vara gamla klassiska modellbeteckningar. I en tid när nästan vilket företag som helst kan bygga en elbil har de gamla klassiska modellerna blivit ett allt viktigare arv.
Flera biltillverkare är på väg att återuppliva gamla klassiska modeller i en ny elektrisk tappning. Renault skakar liv i R5, Lancia kommer med en ultramodern Delta och Volkswagen kommer med en elektrisk ID.Buzz. I förra veckan berättade Carup om att Ford skyddat klassiska namn som Capri, Escort, Granada och Taunus igen.
Carup kan nu berätta att Volvo Cars skyddat sin mest ikoniska modell igen. I slutet av förra året skickade Volvo in en ansökan om att få varumärkesskydd för P1800 igen. Kanske återuppstår modellen snart som elbil, eller så vill Volvo bara gardera sig för framtiden att namnet finns i tryggt förvar. Att det finns ett stort intresse för modellen visade Cyan när de för ett par år sedan realiserade en restomod-version av P1800 som kan köpas för fem miljoner kronor. Givet att du har en gammal P1800 som kan användas som bas.
Nyligen visade Polestar upp konceptbilen O2 som möjligen kan komma i produktion om några år. Det skulle vara en enkel sak för Volvo att göra sin egen version och kalla den för P1800. Låt oss hoppas på det.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter