Bildspecial: Folkabussen tillbaka som elbil – premiär för VW ID.Buzz

Den klassiska Folkabussen kommer nu som bussig elbil. 
Volkswagen ID.Buzz finns både med fem säten och som transportbil.
– ID. Buzz bjuder på en charm som det är lätt att förälska sig i, säger Volkswagens designchef Jozef Kabaň.

Volkswagen har använt den första Folkabussen från 1949 som inspiration när de tagit fram nya elbilen VW ID. Buzz. Den nya modellen bjuder på ovanligt lekfull design för att vara en ny bil. Till en början finns den bara med fem säten, med sex- och sjusitsiga versioner är på gång. För hantverkare som är hårt pressade av dieselpriser och malusskatter finns ID.Buzz Cargo som lastar 3,9 m3 bakom mellanväggen som separerar kupén från lastutrymmet. Två eller tre personer kan färdas i framsätet. Även den femsitsiga versionen har ett stort bagageutrymme på 1121 liter.

Under skalet så delar bilen teknik med Volkswagen ID.3 och ID.4. Det innebär ett batteri på 77 kWh och en elmotor på 204 hästkrafter som driver på bakhjulen. Bilen är 471 cm lång och har ett axelavstånd på 299 cm. Maximal AC-laddning är 11 kW, medan man med CCS-kontakt (DC) kan snabbladda med upp till 170 kW. Att fylla batteriet från 5 till 80% tar cirka 30 minuter. Volkswagen uppger ännu ingen räckvidd.

Men det som gör att bilen skiljer ut sig från andra elbilar är designen och de stora utrymmena. Bilen har dubbla skjutdörrar. Längre fram kommer också en ännu rymligare version med längre hjulbas.
– I T1:an så sitter man i princip ovanpå framaxeln och kör och det finns inget överhäng. Även om ID. Buzz förstås har all relevant säkerhet och teknik, så är överhängen fram och bak minimala, fortsätter Jozef Kabaň.


Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. ID. Buzz kan snabbladdas med upp till 170 kW, vilket gör att det tar cirka 30 minuter att fylla batteriet från 5 till 80 procent.

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer i höst till Sverige, bilen går att beställa från och med maj. Vad som händer med leveranstiderna i spåren av kriget i Ukraina är i dag okänt. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester