Volvo Cars systerbolag fortsätter sälja till Ryssland – får stenhård kritik

Nu rasar Volvo Cars största ägare mot att koncernsyskonet Geely Auto säljer bilar i Ryssland mitt under brinnande krig. Företaget har samma huvudägare som Volvo Cars, bilmagnaten Li Shufu. 
– Det är upprörande, men svårt för oss som ägare till ett annat dotterbolag att agera, säger AMF:s ägaransvarige Anders Oscarsson till Dagens Industri. 

En stor del av världens biltillverkare har stängt ner sin ryska verksamhet sedan Ryssland invaderade Ukraina. Svenska Volvo Cars var ett av de första bilmärkena som stoppade leveranser till Ryssland på grund av kriget och sanktioner mot landet. 

Volvo Cars systerbolag Geely Auto har dock fortsatt sin försäljning till det krigförande landet. Volvo Cars och Geely Auto har ett tätt samarbete och ägarna har samma moderbolag, Geely Holding, som kontrolleras av bilmagnaten Li Shufu. Geely Auto har också verksamhet och en fabrik i Belarus, uppger Dagens Industri. Geely Auto uppger för DI att verksamheten ska fortsätta. 

Både Volvo Cars och Geely Auto använder CMA-plattformen som utvecklats i Sverige. Nu får Geely Auto hård kritik för att de fortsätter sin ryska verksamhet.

Nu får Volvo Cars systerbolag Geely Auto hård kritik av storägaren AMF Pension, som äger närmare fyra procent av Volvo Cars, näst störst efter Geely Holding.  Både Volvo Cars och Geely Auto har Geely Holding som överlägset störa ägare. Bland annat bygger både Volvo och Geely bilar på den gemensamma plattformen CMA. Den används till Volvo XC40, C40 och även till Polestar 2.

– Det som Ryssland gör i Ukraina är absolut inte okej. Alla som hjälper Ryssland borde hållas i herrans tukt och förmaning. Men det är svårt att se vad Volvo Cars och vi som ägare kan göra. Volvo Cars har ju gjort rätt”, säger han och fortsätter, säger AMF:s Anders Oscarsson till DI.se. Även Nordea fonder riktar kritik mot Geely.