Volvo EX30 har kommit hem till den tuffa svenska vintern. Jag provkörde först elbilen i perfekta förhållanden i Spanien. Hemma i kylan krymper räckvidden ihop rejält. Men bilen är ett lyckopiller att köra som piggar upp i den svenska vintern. Men den nya ”soundbaren” fungerar dåligt – det blir högljutt epadunk.
Den mest hajpade bilnyheten på flera år i Sverige och en bil som tippas kunna utmana Tesla Model Y i säljtoppen. Volvo EX30 har minst sagt stora förväntningar att bära. Dessutom kan den snart bli Årets Bil i Europa, den är en av sju finalister. Den första provkörningen av bilen som jag gjorde skedde runt Barcelona, under perfekt temperatur och på släta spanska landsvägar.
Nu har den Kina-tillverkade Volvo EX30 kommit hem till Volvos hemland och en halkig svensk februarivinter där temperaturerna växlar mellan fem-tio minus och några plusgrader. På många sätt fortsätter EX30 att imponera stort på mig. Chassit i den lilla bilen är ett mästerstycke och jag kan inte minnas när jag körde en roligare och trevligare vardagsbil med så fin körkänsla. Den lilla ratten kan styras med små avslappnade rörelser och bilen ligger perfekt i min hand. En kollega kallade den lyckopiller att köra och jag kan bara hålla med.
När halkan slår till känns bilen trygg trots bakhjulsdrift och friktionsdäck. Lyckligtvis har Volvo stoppat de farliga åretrunt-däcken på EX30. Antisladdsystemet griper in tidigt och det är svårt att få EX30 att sladda i någon större omfattning, det elektroniska strypkopplet tyglar de 272 hästkrafterna rejält.
Efter att ha levt med bilen i vardagen under en vecka så finns det dock flera saker som stör lite. Stereon med den nya soundbaren är det största irritationsmomentet. Den togs fram för att spara pengar på att inte ha högtalare i dörrarna. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att få en lagom volym och basen är alldeles för framträdande. Det dunkar som i en epatraktor på alldeles för hög volym.
Endera blir ljudet snudd på obefintligt fast med mycket bas, eller så blir det jättehögt med extrem bas fast volymskalan står på relativt låg volym. Rattknapparna är dessutom svåra att använda. När jag provkörde bilen i Spanien sade Volvo att ljudet och knapparna skulle lösas med ny mjukvara, men det har ännu inte skett. Volvo måste få till ljudet i den nya billiga soundbaren bättre än så här, det är rena epadunken nu. Men den som gillar riktigt högt ljud med mycket bas kommer att få sitt lystmäte.
Dessutom stängs stereon av nästan varje gång jag bromsar. Jag tror först att det är någon ny konstig säkerhetsfiness, men inser snart att det är en bugg. Annars fungerar infotainmentsystemet och körassistanssystemen som det ska utan buggar. Det är dock smått ironiskt att jag ibland får uppmaningen av bilen att fokusera på körningennär jag tittar på hastighetsmätaren på skärmen i mitten av bilen.
Efter att ha gått mellan Volvo EX30 och helt nya Volkswagen Tiguan känner jag mig också övertygad om att Volvo snålat in lite för hårt på material och detaljer i inredningen i jakt på vinster. Volkswagen Tiguan känns som en exklusiv och lyxig premiumbil med mycket gedigna material jämfört med den minimalistiskt avskalade Volvon med billigare plast och påvra detaljer. Volvo skryter om hur hög vinst de gör på EX30. Men de har gått lite för långt i sin jakt på höga vinstmarginaler. Men kanske gillar många minimalismen, Tesla kommer undan med en liknande interiör, men känns mer påkostad. Den lilla Volvo EX30 är trots allt väldigt dyr med det större batteriet och lite extrautrustning.
Ljudnivån var imponerande låg när jag körde bilen i Spanien, men många bilar bullrar ändå mycket på grövre svensk asfalt. Så är dock inte fallet med EX30, den går väldigt tyst. I 50 km/h mäter jag upp 61-21 decibel, i 70 km/h cirka 65 decibel medan den inte bullrar mer än 67-68 decibel i 110 km/h. Den upplevs som tystare än Volvo EX40.
Räckvidden på bilen krymper ihop rejält på bilen i den svenska vinterkylan, men något verkar vara fel med bilens räckviddsmätare. Den står på 240 km med fullt batteri, vilket måste vara fel. Den låga angivna räckvidden ändrar sig inte även när jag kör försiktigt, utan visar under hela testet misstänkt låga siffror. Förbrukningen jag har under testet visar att en mer sannolik verklig räckvidd ligger på omkring 30 mil i vintertemperaturer. Enligt WLTP ska bilen klara 45 mil under perfekta sommarförhållanden.
Inför testet bad jag om frågor från läsarna. Flera undrade över hur strålkastarna upplevs i mörker. De är inte av typen pixel LED och kan således inte blända av delvis. Men ljuset upplevs som väldigt bra och åtminstone i paritet med Volvo XC40, utan att jag mätt ljuskäglorna, bilderna härintill visar hur det kan se ut i mörker.
Några undrade också över hur bilen känns i halka med bakhjulsdrift. Jag körde endast bilen på allmän väg och kunde inte testa den över gränsen, men antisladdsystemet hävde alla tendenser till sladdar. Andra delar som sällan uppmärksammas i biltester är torkare, spolning och eventuell rengöring av strålkastarna. Någon spolning av strålkastarna finns inte, men vindrutetorkare och spolning fungerar felfritt. Det som kan vara knepigt är den delade knappen för fram och bakruta på spaken, det gäller att ha små fingrar där.
Någon undrade över värmen i bilen. Vid testtillfället var det som kallast –10 grader och det klarade EX30 helt utan problem, skam vore det annars. En annan fundering var hur bilen är invändigt i mörker och vad som är upplyst och inte. Bilen har invändig ”mysbelysning under färd.” Det finns inga reglage eller knappar utöver skärmen och rattknappar, och de är belysta.
Summa summarum sköter sig Volvo EX30 fint hemma i den svenska vintern, jag upptäcker få nya svagheter. Det största irritationsmomentet dröjer sig kvar: Ljudanläggningen med den nya soundbaren. Basen är på tok för hög och volymen är väldigt svår att få på en behaglig nivå. Hade jag köpt bilen och den var så här hade jag blivit tokig. Efter att ha levt med den en vecka känns inredningen lite för påver för min personliga smak.
Design
Trenden börjar vända. Tidigare skulle elbilar se ut som futuristiska, tvålformade och effektsökande konceptbilar. Men i takt med att bilköparna börjar mogna börjar elbilarna att se allt mer normala ut. Volvo EX30 knyter an till Volvos SUV-tradition som startade för drygt 20 år sedan med XC90. Formspråket strävar efter höjd och kraftfullhet, med ett vänligt och tryggt uttryck. Volvo EX30 är märkets första modell som designats från grunden helt utan grill. Fronten sägs ha inspirerats av Star Wars. EX30 känns djärvare och mer modern än Volvo EX90 som mer ser ut som en konservativ facelift av XC90. Tack vare hög markfrigång och en bred stance har bilen en tydlig SUV-karaktär trots sin litenhet. Är den snygg? Det ligger förstås helt i betraktarens ögon. Jag tycker den lilla bilen ser tuff och kaxig ut.
Interiör och förarmiljö
Volvo har gått hela vägen och precis som Tesla plockat bort instrumentklustret framför föraren. Hastighetsmätaren, olika indikatorer och andra funktioner finns nu samlade i den stora skärmen mitt i bilen. Jag har inga problem med att hastighetsmätaren sitter i mitten. Det är till viss del befriande att slippa ha instrument i synfältet som pockar på uppmärksamhet, men viss tillvänjning krävs när man är ovan. Volvo har till skillnad från de nyaste Teslabilarna behållit spakar för blinkers och en växelväljare, tack för det. På det stora hela taget känns det luftigt och modernt.
Volvo berättar stolt hur mycket de tjänar på varje EX30, men tyvärr har de snålat in för mycket på interiören och den saknar sedvanlig Volvokänsla. Dörrsidorna som är gjorda av återvunnen plast känns plastiga och billiga, långt ifrån premiumkänsla, även om de snygga handtagen i metall kompenserar en del. Att fönsterhissarna som sitter i mittkonsolen bara har två knappar och en omkopplare för baksätet känns snålt. För att spara kostnader manövreras framstolarna med ett enda litet vred som ställs om i tre olika lägen med en knapp i mitten. Det är långt ifrån intuitivt, även om skärmen hjälper dig.
Det går att leva med, då är det värre med rattknapparna. Reaktionen är fördröjd när jag trycker på knapparna, och den har knappt någon återfjädring. Enligt Volvo är programmeringen inte färdig av knapparna, men känslan i knapparna är för billig. Jag hoppas verkligen Volvo lyckas lösa detta med programmering.
Volvo har snålat in för mycket på flera detaljer i interiören, bilens känns budget istället för premium. Detta är bilens svagaste punkt. Men det går att leva med, på det hela taget är interiördesignen lyckad och den luftiga känslan i framsätena gör att det är lätt att trivas i Volvo EX30, även om kvalitetskänslan gärna hade fått vara bättre.
Utrymmen
Volvo EX30 är Volvos minsta bil någonsin med en längd på 4,23 meter. Den är ändå bara 3 centimeter kortare än Volkswagens elbil ID.3. Därför blir jag något förvånad över att baksätet och bagageutrymmet är såpass mycket trängre än hos ID.3. Vart har centimetrarna tagit vägen? Troligen beror det på att Volvo av designskäl har en mycket längre motorhuv. Att bilen är så hög gör dock insteget väldigt enkelt.
I framsätet är det luftigt och gott om plats, här märks ingen skillnad jämfört med Volvos större modeller. Baksätet är desto trängre om det sitter en längre person i sätet framför. Huvudhöjden är dock bra, och om den som sitter framsätet sitter högt så ryms fötterna under framsätet. Volvo EX30 är inte en bil för den som använder baksätet frekvent till vuxna personer. Bagageutrymmet sväljer 318 liter inklusive 61 liter som finns under lastgolvet. Stora barnvagnar eller golfbaggar får svårt att rymmas. Barnfamiljer, golfare och andra storlastare bör mäta noga innan de slår till på EX30. En mycket bra detalj är att hatthyllan kan gömmas under bagagegolvet. Utrymmet i frunken är nästan ett skämt, den rymmer sju liter. Det är nätt och jämnt att laddsladdar får plats.
Teknik & Infotainment
EX30 har en utvecklad version av Volvos Googlesystem med ett helt nytt gränssnitt. Layouten är betydligt elegantare än på Volvos äldre modeller. Systemet känns intuitivt och lättskött, ett av de absolut bästa på marknaden. Vissa saker i skärmen hade gärna fått vara tydligare. Jag tittar ofta på klockan och temperatur, och texten är väldigt liten. Den stora bristen är att det är extremt svårt att få en vettig volym på stereon och att basen är för dominant. Istället för högtalare i dörrarna och A-stolpen har EX30 en soundbar längst fram i bilen. I testbilen låter det inte alls bra, basen är på tok för hög. Volvo kommer ta in kundönskemål och lyssna på dem, uppger bolaget.
Bilen är standardutrustad med många av Volvos säkerhetssystem, men autostyrning är tillval i de enklare versionerna. Filassistenten fungerar bra, men ibland kan det kännas som man måste rycka loss ratten från systemet. En märklig bugg i bilen som jag vintertestar i Sverige är att ljudet i steroen försvinner när jag bromsar.
Köregenskaper
Volvo EX30 är en bil man blir glad av att köra och det är få bilar som är så underhållande att ratta. Bilen svarar piggt på gasen, den lilla ovala ratten har en lätt men kontrollerad styrkänsla som gör att den lilla bilen ligger bra i handen. EX30 känns bra på vägen, oavsett om jag kör i 70 km/h eller gasar upp den i 120-130 km/h på motorvägen. Chassit känns fast och sportigt utan att vara stötigt. Trots det korta axelavståndet sväljer chassit ojämnheter på ett mycket bra sätt. Köregenskaperna är bilens bästa grej och få bilar är roligare att köra. Chassit lyckas matcha den höga effekten. När det kommer till köregenskaper är EX30 en riktig vinnarbil och det gör att jag kan överse med att inredningen inte lever upp till normal Volvostandard.
Komfort
Även hemma på svenska vintervägar med grov asfalt och tjälskador är Volvo EX30 en tyst och komfortabel liten bil. Trots kort axelavstånd imponerar chassit med sin komfort. Först på en riktigt dålig grusväg sätts chassit på hårda prov och det korta axelavståndet gör att det blir lite studsigt. Ljudnivån är 67-68 decibel i 110 km/h, bilen är därmed tyst även på långfärd. Framstolarna är lika sköna som vilka Volvostolar som helst, även om vissa långa personer verkar tycka att dynorna är kortare än vanligt. För sin ringa storlek har Volvo EX30 klassledande komfort.
Fartresurser
Den bakhjulsdrivna varianten gör 0-100 km/h på drygt 5 sekunder och känns tillräckligt snabb för alla behov. För den som inte behöver fyrhjulsdrift finns egentligen ingen anledning att köpa den brutalt snabba Twin Motor som gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder.
Räckvidd
På papperet ska Long Range-versionen komma 47,5 mil i sommartemperatur. Men i svenskt vinterväder krymper det ihop till neråt 30 mil, mätaren på bilen jag testar visar märkligt nog att jag ska komma 250 km på fullt batteri och 127 km på halvt batteri, jag hoppas verkligen det här handlar om ett kalibreringsfel på testbilen, annars har Volvo problem med räckvidden.
Ekonomi
Volvo EX30 har fått många lovord för det relativt låga priset, från 430 000 kronor. Men det priset gäller instegsmodellen med ett mindre LFP-batteri på 51 kWh och en WLTP-räckvidd på i bästa fall 34 mil. I svensk vintertrafik lär det handla om långt under 30 mil. Prispressen på elbilar har gjort att flera konkurrenter med längre räckvidd matchar det priset efter rabatter. De flesta i Sverige tros välja den bakhjulsdrivna Long Range-modellen med större batteri och en teoretisk räckvidd på 47,5 mil. Då börjar priset på 489 000 kronor, dessutom är utrustningen till bilen ganska dyr. Det är inga problem att extraustrusta den till ett pris på nästan 600 000 kronor.
Värstingmodellen med fyrhjulsdrift och en acceleration på 3,6 sekunder upp till 100 km/h framstår faktiskt som mest prisvärd. De 430 000 kronorna för intstegsmodellen framstår mest som ett lockpris och EX30 är i själva verket en ganska dyr liten bil. Den som däremot söker en liten elbil med köregenskaper, fartresurser och komfort i toppklass får betala bra, men får valuta för pengarna. Men någon ekonomisk lågprismodell är EX30 trots allt inte. Däremot kan totalekonomin bli hyfsat bra om inte Volvo tvingas till prissänkningar.
Helhet
Körglädjen och körkänslan är på topp i Volvo EX30, det finns också prestanda som räcker och blir över i alla versioner. Även komforten är en av bilens starkaste grenar. Bilens yttre design känns som en fullträff, men Volvo har snålat in för mycket på material och reglage i jakten på låga tillverkningskostnader. Det känns för billigt för att vara en Volvo. Instegsmodellen har ett lockande pris, men versionerna med mer utrustning och längre räckvidd är ganska dyra med lite utrustning. Det gör EX30 till en dyr liten bil. Volvo EX30 fungerar fint även i svenskt vinterklimat och har trygga köregenskaper även med bakhjulsdrift, men det är knappast elbilen för den som söker en elbil med lång räckvidd.
Volvo EX30 betyg ⭐⭐⭐
3 stjärnor av 5 möjliga stjärnor.
Fördelar | Nackdelar |
Körglädje | Dyr |
Köregenskaper | Trång |
Komfort | Billiga detaljer |
Fin design | Dålig stereo |
Fakta: Volvo EX30 Single Motor
Pris från: 429 000 kronor
Räckvidd: 344 km
Drivlina: Elmotor bakhjulsdriven
Maxeffekt: 272 hästkrafter, Vridmoment: 345 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Batteri: 51 kWh brutto, 49 kWh netto
Officiell förbrukning: 1,67 kWh/mil
Snabbladdningskapacitet: 130 kW
Bagageutrymme: 318 liter
Max dragvikt: 1 000 kg
Längd: 4 233 mm
Bredd: 1 836 mm
Höjd: 1 555 mm
Markfrigång: 165 mm
Vikt: 1 840-1960 kg
Fakta: Volvo EX30 Single Motor Extended Range
Pris från: 489 000 kronor
Räckvidd: 475 km
Drivlina: Elmotor bakhjulsdriven
Maxeffekt: 272 hästkrafter, Vridmoment: 345 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Batteri: 69 kWh brutto, 64 kWh netto
Officiell förbrukning: 1,7 kWh/mil
Snabbladdningskapacitet: 153 kW
Bagageutrymme: 318 liter
Max dragvikt: 1 400 kg
Längd: 4 233 mm
Bredd: 1 836 mm
Höjd: 1 555 mm
Markfrigång: 165 mm
Vikt: 1 840-1960 kg
Fakta Volvo EX30 Twin Performance
Pris: från 559 000 kronor
Räckvidd: 450 km
Drivlina: Dubbla elmotorer
Effekt: 428 hästkrafter, Vridmoment: 543 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 3,6 sekunder
Topphastighet: 180 km/h
Batterikapacitet: 69 kWh brutto, 64 kWh netto
Officiell förbrukning: 1,75 kWh/mil
Snabbladdningskapacitet: 153 kW
Bagageutrymme: 318 Liter
Max dragvikt: 1 600 kg
Längd: 4 233 mm
Bredd: 1 836 mm
Höjd: 1 555 mm
Markfrigång: 165 mm
Läs mer
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter