Tvingas byta batteri för 234 000 – nekas garanti

Trots åtta års batterigaranti vägrar Nissan täcka kostnaderna för ett fem år gammalt trasigt batteri. I stället blir Nissan Leaf-ägaren Robert Strøm skyldig att betala 234 000 kronor för batteribytet.
– Jag kan inte förstå att de tackat nej, säger Robert Strøm till Motor.

Pensionären Robert Strøm i Norge har ägt en Nissan Leaf i fem års tid. Han har aldrig stött på några problem fram tills han skulle åka upp för Atlanttunneln som är väldigt brant. När han skulle inleda klättringen i tunneln stod elbilens batteri på 35 procent, men bara efter ett kort tag började bilen varna om att batteriet var slut och gick in i ett nödläge där hastigheten sjönk till gånghastighet, skriver Motor. 

Robert Strøm lyckades att ta sig till en verkstad där elbilen fick stå i tre veckor. När han sedan fick tillbaka den skulle den vara helt reparerad, men det var inte hela sanningen. För bara ett halvår senare när han skulle köra upp för Atlanttunneln hände samma sak igen.
LÄS ÄVEN: Volvo bjuder journalister på dyra resor till USA

På verkstaden konstaterades att sex celler i batteriet var skadade och den billigaste lösningen var att byta batteriet, vilket skulle kosta Robert Strøm 234 000 kronor. Elbilens nybilsgaranti på fem år hade då gått ut, men Nissans åttaåriga batterigaranti gällde fortfarande. Trots detta vägrade Nissan att täcka kostnaderna för att byta batteriet. 

Men när den norska bilistorganisationen NAF fick höra om hur Nissan hanterat situationen med Robert Strøms elbil ryckte de in till hans försvar. Leaf är nämligen Norges mest sålda elbil med ungefär 81 000 exemplar och har kantats av problem tidigare. De bilar från modellen med det minsta batteriet tillverkade i slutet av 2017 och början av 2018 har nämligen vid flera tillfällen drabbats av ett plötsligt räckviddsfall. 

Enligt en rapport som NAF:s batteriexpert Jan Tore Gjøby tagit fram så uppstår ofta batterifelet när Leaf utsätts för en hög belastning på motorvägar eller när den ska köra uppför. 
Det tar ofta bara några sekunder från att bilen har till exempel 60 procent batterikapacitet tills den är väldigt nära noll. De defekta cellerna tål inte värmen som uppstår i batteripaketet, troligen på grund av otillräcklig kylning av driftbatteriet, skriver Jan Tore Gjøby, till Motor.

Efter att NAF engagerade sig i frågan gällande Robert Strøms elbil erkände Nissan att de inte hanterat frågan tillräckligt bra. Vad bilföretaget kommer att göra är fortfarande inte klart, men under tiden kan Robert Strøm köra sin elbil, men då endast med de 40 procent av batteriet som finns kvar, vilket ger honom 10 mils räckvidd.
Jag är spänd på vad de föreslår, säger Strøm, till Motor.
LÄS MER: