Trots ny ledning och större satsning på elbilar – Toyota fortsätter att kritisera den snabba övergången till elbilar. Enligt Toyotas chefsforskare räcker inte råvarorna till alla batterier.
– Under många år kommer vi inte att ha tillräckligt med batterimaterial och förnybara laddningsresurser för att enbart ha elbilar, säger Gill Pratt under G7-mötet i Japan.
Toyotas tidigare vd Akio Toyoda gjorde sig känd som en ivrig kritiker av elbilar och den snabba övergången. Med nya vd:n Koji Sato har märket inlett en större satsning på elbilar, men märket är fortfarande ett av få som ifrågasätter den snabba övergången till elbilar.
Nu går Toyota chefsforskare ut och kritiserar den snabba övergången till elbilar under G7-toppmötet i Japan. Kritiken uttalade när han intervjuades av pressen tillsammans med Toyotas vd Koji Sato. Toyota menar att en gradvis övergång och istället en satsning på vätgasbilar och hybrider är bättre för klimatet.
– Så småningom kommer resursbegränsningar att upphöra, men under många år kommer vi inte att ha tillräckligt med batterimaterial och förnybara laddningsresurser för en lösning medenbartelbilar, säger chefsforskare Gill Pratt, enligt Bloomberg.
Pratt menar att gruvor och andra anläggningar inte kommer att hinna skala upp i tid.
– Batterimaterial och förnybar laddningsinfrastruktur kommer det så småningom att finnas gott om. Men det kommer att ta decennier för batterimaterialgruvor, förnybara kraftgenereringsanläggningar, transmissionsledningar och säsongsbetonade energilagringsanläggningar att skala upp.
För några månader sedan gick 54 olika miljöorganisationer, bland annat Greenpeace, ut och kritiserade Toyota och uppmanade bolaget att sluta motarbeta klimatet. Toyota ligger idag kraftigt efter när det gäller övergången till elbilar och endast 25 000 av jättens 10 miljoner sålda bilar förra året var helt elektriska.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter