Toyota har länge varit skeptiska mot att satsa allt på elbilar. Nu hävdar koncernchefen Akio Toyoda att många i bilbranschen tvivlar på elbilar – men håller tyst.
– Den tysta majoriteten undrar om elbilar verkligen är ok att ha som ett enda alternativ. Men de tror att det är trenden så att de inte kan tala högt, säger Toyoda.
De flesta biltillverkare lovar att de endast ska sälja elbilar om några år. Det gäller till exempel Volvo Cars och Mercedes-Benz som ska ha lagt ner alla sina förbränningsmotorer och laddhybrider till 2030. Toyota har valt en betydligt mer skeptisk syn på elbilar, även om de också satsar hårt på att utveckla elektriska modeller. De hävdar att förbränningsmotorer och vätgasdrivna bränslecellsbilar kan ha ett existensberättigande.
Nu vädrar koncernchefen Akio Toyoda ny skepticism gentemot elbilar och hävdar att de flesta i bilbranschen tvivlar, men inte vågar säga det högt.
– Den där tysta majoriteten undrar om elbilar verkligen är OK att ha som ett enda alternativ. Men de tror att det är trenden så att de inte kan tala högt, sade han under Toyotas 60-årsjubileum i Thailand, enligt The Wall Street Journal .
Toyota har investerat miljarder i vätgasbilar, en teknik som inte alls slagit igenom. De var också först med hybridbilar i form av Toyota Prius. Den nya modellen kommer inte ens importeras till Sverige, uppger nu Toyota. Men alla är inte redo för elbilar enligt Akio Toyoda.
– Eftersom det rätta svaret fortfarande är oklart, bör vi inte begränsa oss till bara ett alternativ, säger han.
Trots Toyotas tvivel på om elbilar är den enda rätta vägen kommer företaget att investera över 300 miljarder kronor i elbilsutveckling de närmaste åren. Den första elbilen Toyota bZ4X har haft en del problem med lösa hjulbultar och en räckvidd som i tester varit kortare än utlovat.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter