Test: Så bra är Teslas nya BMW M3-dödare

Teslas nya Tesla M3P kör ifrån dyrare BMW M3. Nya Model 3 Performance demokratiserar superbilsprestanda och kommer för första gången med sportstolar. Bilen imponerar stort och erbjuder en mix av komfort och väghållning på samma gång. Allt till en prislapp som är 500 000 kronor lägre än BMW M3.
För att dra ifrån Teslan i acceleration krävs de nyaste superbilarna.

I slutet av förra året fick Tesla Model 3 en lättare ”facelift” efter fem år i Sverige. Utsidan är ganska lik den gamla modellen, men under skalet har bilen fått en genomgripande förändring. När vi testade den mest sålda Long Range-modellen var jag mycket positiv, och tyckte att det var en av Sveriges absolut bästa elbilar. Model 3 har hamnat lite i skuggan av Model Y, men är en riktigt bra elbil med lång räckvidd. 

Det var därför med ganska stor förväntan jag fick nycklarna till prestandamodellen Tesla Model 3 Performance. Eller nycklar, i Teslas fall handlar det om tillgång till en mobilapp som låser upp bilen, i nödfall finns ett nyckelkort som sällan behöver användas.

Det första jag noterar är att bilen är sänkt några centimeter jämfört med vanliga Model 3. Performance har dessutom större och bredare 20-tumshjul med sportigare fälgar. Det ger bilen ett tuffare och sportigare utseende. Även om jag gärna sett ännu mer aggressiva fälgar utan plastdetaljer, men då hade en del av räckvidden försvunnit. På bakluckan sitter ett Ludicrous-märke, detta är ändå inte riktigt Plaid. 

Den största synliga skillnaden jämfört med vanliga Model 3 blir tydlig när jag tar plats i förarsätet. Model 3 har som första Tesla begåvats med sportstolar. Jag sitter lite som i ett skruvstäd och får rejält sidostöd. Perfekt för hårdkörning på bana och inspirerad körning på landsväg. Men i min smak inte riktigt lika komfortabla som Teslas vanliga stolar. Förarmiljön är annars exakt samma som Model 3, med knappar för blinkers och vindrutetorkare i ratten. 

Direkt när jag kör iväg med bilen känns den sanslöst pigg och gaspedalen svarar på minsta vickning med foten. Jag tar för givet att sportläget, eller Ludicrous som Tesla kallar det, är inställt. Men nej, bilen har ännu mer att ge. I snabbaste läget är Model 3 Performance grymt snabb och gör 0-100 km/h på 3,1 sekunder. Den känns betydligt kvickare är Model Y Performance. För att dra ifrån M3P i acceleration krävs de nyaste superbilarna. Visst finns det ännu snabbare bilar, men några repor upp till 100 km/h är fullt tillräckligt för att göra en yr. Organen trycks bakåt i kroppen och känslan är hisnande.  

Löjligt snabb acceleration i all ära. Det stora lyftet med Model 3 Performance är chassit och fjädringen. Gamla M3P var en ganska hård och burdus historia, det ska vi inte sticka under stol med. Utan att ta ut bilen på bana går det inte pressa den så hårt, men det känns som nya M3P kränger mindre än gamla modellen och ändå är fjädringen mer komfortabel än tidigare. Ljudnivån är ungefär som i vanliga Model 3, vilket innebär riktigt tyst. 

Det Performance-köparna får offra är räckvidd. Den kommer 53 mil på en laddning jämfört med 63 mil för vanliga Long Range. Sportstolarna är fräcka, men kanske inte lika sköna som de vanliga sätena. Summa summarum en väldigt rolig bil för pengarna, och den har blivit väldigt mycket bättre än tidigare. För den som gillar väldigt snabb acceleration, sportig körning och inte saknar motorvrål och feta avgasrör är den ett bra köp. 

En BMW M3 som gör 0-100 km/h på 3,5 sekunder mot Teslans 3,1 sekunder kostar en halv miljon kronor mer än Teslan. Är Teslan därmed ett fynd? Många bilentusiaster säger idag att rena tider inte är allt och att förbränningsbilar erbjuder en mer genuin upplevelse och en helt annan känsla med motorljud och vibrationer. Medan andra gillar den rena, tysta och sömlösa upplevelsen i elbilen. Så allt beror nog på vem du är. Men många har råd med 644 170 kronor, medan färre kan betala 1157 000 kronor för förbränningsbilarnas främsta motsvarighet BMW M3.

Design

Nya Tesla Model 3 ser ut ungefär som den gamla, och det är inget fel med det. Det är en sportig, snygg och extremt strömlinjeformad kaross. Performancemodellen är sänkt och har fått tuffare fälgar. Men Tesla har kanske inte åstadkommit det riktiga wow:et som matchar bilens grymma prestanda. 

Men bilen har ärvt samma fina förbättringar som övriga Model 3 fick efter faceliften. Den uppdaterade modellen har högre kvalitet både i materialval och hopsättning, riktigt bra jobbat av  Tesla. Nya Model 3 är betydligt trivsammare invändigt än den gamla, och det var på tiden som  Tesla införde en invändig belysning under färd. 

Att knapparna flyttat till ratten är tyvärr en försämring jämfört med den gamla hederliga spaken. Men jag börjar faktiskt vänja mig, men att blinka ut ur tvära rondeller är knepigt. Växelreglaget i skärmen fungerar dock relativt bra, även om spaken gärna fått vara kvar. Skärmen är lättnavigerad och när du väl vant dig saknar du inte knapparna alltför mycket. Jämfört med  bilar där du bombarderas med signaler och intryck är Teslas avskalade miljön stundtals befriande.

Utrymmen

 Tesla Model 3 är inte någon jättestor bil, men utrymmena räcker ganska bra för en familj på fyra personer. Baksätet har ok benutrymme om du inte är alltför lång. Den minimalistiska förarmiljön gör att det känns luftigt och med gott om svängrum i framsätet. Bagageutrymmet på 594 liter är ganska väl tilltaget och det finns en stor frunk framtill där du kan lasta laddare, sladdar och annat löst. Även lite packning får rum. Men den som behöver en rymlig bil väljer med fördel Model Y till en ringa merkostnad.

Infotainment och teknik

Chassit och ljudisoleringen är kraftigt förbättrade, men den tekniska grunden i Model 3 är densamma som tidigare.  Tekniken står sig väldigt bra fortfarande fast de flesta tekniska lösningarna togs fram för åtta år sedan, det säger något om hur långt före konkurrenterna är och har  Tesla har varit. Motorerna och batteriet klarar fortfarande att leverera en imponerande räckvidd tack vare förbättrad aerodynamik. En del av den senaste tekniken med 800-voltsladdning och Vehicle to load som till exempel Kia har saknas dock.

Infotainmentsystemet är fortfarande i särklass och har ett gränssnitt som ingen biltillverkare lyckats matcha. Allt är pedagogiskt och intuitivt. Det verkar så lätt, men andra biltillverkare lyckas inte skapa samma lättskötta system. Full poäng för infotainmentsystemet, även om alla inte gillar att  Tesla skrotat instrumentklustret framför föraren. Numera har även baksätespassagerarna en egen liten skärm.
Att Tesla snålat in på saker som parkeringssensorer och blinkersspak försämrar funktionen helt i onödan. 

Köregenskaper

Nya Model 3 Performance ligger som ett strykjärn på vägen. Dessutom har den blivit mer komfortabel, trots sportchassi som är sänkt 1 centimeter. Full pott här.  Den är en fin kompromiss mellan väghållning, aktiv körglädje och komfort. Styrningen är bättre än på Model Y, styrkänslan är närvarande, men känslan inte lika vass och du behöver inte sitta och passa bilen. Tidigare kunde Model 3 rista och skaka på gropiga vägar, men den nya förbättrade bilen går mycket bättre. 

Komfort

Jag är chockad över hur tyst Model 3 har blivit. Den mindre Tesla Model 3 är nu tystare än storbror Y och många andra elbilar. Fjädringen på Model Y upplevde jag delvis som en katastrof på dåliga vägar. Model 3 Performance är kanske en smula stötigare än Long Range-modellen, men en väldigt bra kompromiss mellan sportighet och komfort. Stolarna är tuffa, men jag tycker att sidostöden är lite tighta, även fast jag inte är jättebred om baken. Att det finns ventilation i stolarna är väldigt skönt varma sommardagar.

Fartresurser

Detta är en bil för de som prioriterar denna gren. Accelerationen på 3,1 sekunder känns galet snabb. Toppfarten är på 262 km/h är mer än tillräcklig men kan inte mäta sig med de snabbaste ICE-bilarna, men så snabbt får vi ju inte köra i Sverige. 

Räckvidd

Lite sämre räckvidd än Long Range. Model 3 Performance tar sig 53 mil på en full laddning. Ändå fullt godkänt. 

Ekonomi 

Performance-modellen kostar 644 170 kronor, vilket tidigare hade setts som prisvärt. Nu skiljer det bara 40 000 kronor upp till Model Y Perfomance. Även om jag tycker att Model 3 är en bättre bil just nu. Försök att passa på om det dyker upp en räntekampanj eller liknande, men hittills har det mest gällt Model Y. Ägarkostnaderna är väldigt låga, med frivillig service och låga drivmedelskostnader om du kan ladda hemma. De nyare årgångarna av Model 3 har visat sig vara pålitliga. Det du ska se upp för med Model 3 Performance är höga försäkringskostnader.

Helhet 

Låt dig inte luras av att Model 3 Performance är ganska lik den gamla modellen. Den är kraftigt förbättrad under skalet och erbjuder snudd på superbilsprestanda. Dessutom är den tyst, komfortabel och ligger klistrad på vägen. En väldigt bra elbil, helt enkelt. Men många kommer nog välja den större SUV:en Model Y Performance som visserligen är långsammare och inte lika kul att köra , men bara 40 000 kronor dyrare. Det är lite synd för Model 3 är roligare.

Fakta Tesla Model 3 Performance 2024

Pris: 644 170 kronor.
Motor: Dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0–100 km/h: 3,1 sekunder.
Toppfart: 262 km/h
Räckvidd: 528 km enligt WLTP
Vikt: 1 931 kg.
Mått (längd/bredd/höjd): 4720/1933/1441 mm