Test: Nya VW Passat laddhybrid slår elbilar

NICE. Dåtid, nutid eller framtid? Nyss var Volkswagen Passat hårdvaluta och kallades Norrlands Guld. Nu strömmar bilarna ut från Sverige och exporteras till Östeuropa. Kan en splitterny Passat ge förbränningsmotorn och laddhybriden renässans? Jag begav mig till Nice och testade en storsäljare som vill återuppstå. 100 mils total räckvidd låter väl inte så dumt? 

Ett tag snackade vi om villa, vovve och Passat i Sverige. Bilmodellen var ett tag populärare än Volvo V70 och med fyrhjulsdrift och dieselmotor fick den smeknamnet Norrlands Guld. Det säger något om hur åtråvärd Volkswagens klassiska modell var. Sedan hände något. Elbilarna gjorde sitt intåg och Passat ansågs omodern, hopplöst förlegad och började samla damm i bilhallarna. Så till den milda grad att bilen blev exportköparnas favorit. Sverige håller fortfarande på att tömmas på fina Passater med bensin-, diesel- och hybridmotorer. 

Men trender är som pendlar, de kommer och går. Elbilarna är inte precis stekheta i bilhallarna just nu. Och nu kommer den nionde generationen av Volkswagen Passat. En bilmodell som sålt i 30 miljoner exemplar sedan 1973. Kan den konkurrera med Volkswagens elbilar? Volkswagen släpper den som laddhybrid med en elektrisk räckvidd på 10-12 mil. En bil som de flesta kan köra på enbart el i vardagen, samtidigt som du slipper stå laddköer på sportlovsresan till fjällen. Räckvidden på både el och bensin är 100 mil så kanske behöver du inte ens tanka under resan. 

Enligt tyska transportministeriet är 99 procent av alla bilresor kortare än 10 mil, och skillnaden i Sverige är nog inte så stor. Varje kilowattimme i ett elbilsbatteri släpper ut motsvarande 100 kg koldioxid vid tillverkningen, enligt McKinseys senaste siffror. Det innebär att ett batteri med en bruttokapacitet på 80 kWh åstadkommit ett utsläpp på åtta ton CO2 innan bilen rullat en meter. Nya Passat har ett batteri på 19,6 kWh, redan där har sex ton koldioxid sparats in på elbilen av nya Volkswagen Passat laddhybrid. 

Den har förvisso en förbränningsmotor som också genererar koldioxid vid tillverkningen, men en betydligt mindre elmotor än hos en elbil. VW har inga siffror, men låt oss för enkelhetens skull anta att det går åt ett ton koldioxid för att tillverka en 1,5 TSI-motor på 150 hästkrafter. Då återstår 5000 kg koldioxid att förbruka bensin för. En 1,5 TSI som inte får hjälp alls av batteriet eller elmotorn släpper ut ungefär 140 gram koldioxid per km. Det innebär att Passaten kan köras 3600 mil på bara bensin under sin livstid och ändå vara mer klimatsmart än elbilen.

Jag tar på plats bakom ratten i den splitternya laddhybriden tillsammans med en nitisk tysk ingenjör som övervakar varje rattrörelse jag gör och grundligt besvarar varje fråga jag har. Att räckviddsmätaren bara visar 70 km med fullt batteri avfärdar han snabbt med att bilen körts i uppförsbackar här i franska Provence. Han får rätt. Ganska snart står den på 100 km efter lite nedförsbackar. Nya Passaten beter sig precis som en elbil så länge jag inte gasar som en tok. Elmotorn är tillräckligt kraftfull för att bilen ska klara 140 km/h enbart på el. Jag slås av tankarna av att vi har dömt ut laddhybrider för tidigt. 

Chassit är härligt och minst lika komfortabelt som hos nya ID.7, den känns säker i svängarna på de krokiga bergsvägarna norr om Nice i Frankrike. Nya Passat kan allt som en elbil kan och lite till. Det här kan vara en smartare lösning än att släpa runt på ett batteri som väger 700 kg, som du bara behöver några få gånger per år. Vem behöver mer än 10 mils räckvidd till vardags? 

Design

Karossen har blivit betydligt mer modern, men också mer utslätad och lite könlös. Axelavståndet har vuxit med fem centimeter. Men den vinner i längden, det är ett utseende du inte tröttnar på. Ett vänligt och sympatiskt uppseende som är typiskt för en Volkswagen. Med metalliclack ser den ut som en riktig bil, stor och imposant. Sedanversionen är nu nedlagd och den finns bara som kombi. Interiören har fått sig ett stort designmässigt lyft jämfört med föregångaren och känns både mer ombonad, aningen lyxigare och mer modern. Volkswagen Passat har nu ett 50 mm längre axelavstånd på 2 84 cm. En total längd på 4 92 cm är hela 14,4 cm längre än tidigare.  

Interiör och förarmiljö

Interiören känns betydligt lyxigare och mer premium än tidigare, och jag känner mig snabbt hemtam. Steget är inte långt från dyrare premium-tyskar. Volkswagen har fixat till en del tidigare missar med touchknappar och det är lätt att trivas i nya Passat, det är få saker som stör eller irriterar. Gränssnitten i skärmen har blivit bättre.  Det finns ett rejält instrumentkluster framför ratten och en väl tilltagen skärm i mitten. Enligt Volkswagen visar forskning att förare som inte har ett kluster framför sig kör sämre. 

Passat går fortfarande att få med en icke-vegansk äkta läderklädsel, idag relativt unikt i bilvärlden. Stolarna har elektrisk inställning (upp till 14-vägs beroende på modell och utrustning) samt massage, värme och kylning. 

Utrymmen

Passat har länge varit känd för stort benutrymme i baksätet och nu har det blivit ännu större, tack vare den längre karossen. Hos den nya modellen är det gigantiskt och även basketspelare har gott om plats. På bredden blir det fortfarande lite trångt om tre fullvuxna sitter bak. Bagageutrymmet är gigantiskt och större än hos den dyrare BMW 5-serie. Här får du in det mesta du önskar, matkassar, barnvagnar och kanske en hund. Bagageutrymmet sväljer 690 liter, med nedfällt baksäte kan du lasta in 1920 liter. Det är mycket utrymmen för pengarna. 

Teknik & Infotainmentsystem

Volkswagen Passat går att utrusta med Volkswagens Travel Assist-system som imponerar stort när jag testar det både på små bergsvägar och hårt trafikerade autostrador. Till skillnad från Tesla är ratten kapacitiv. Det betyder att den känner av om jag har händerna på ratten, så jag behöver inte sitta och smådra i ratten. Bilen kör således själv så länge jag har händerna på ratten. Det som krävs är bra vägmålningar och att det inte blir för kurvigt, får då hänger inte systemet med riktigt. Det bromsar även ner farten före rondeller. Släpper jag ratten för länge kör bilen in till sidan och tänder varningsblinkersen. 

Den nya motorn  1,5 TSI evo2 har högtrycksinsprutning med upp till 350 bars tryck, plasmabelagda cylinderfoder (lägre inre friktion) och kolvar med ingjutna kylkanaler (optimering av förbränningen).  Med ACTplus stängs två av motorns fyra cylindrar av så ofta som möjligt, beroende på driftsituationen. Den andra och tredje cylindern är konstruerade för att tas ut ur bränsleförsörjningen vid låg och medelhög belastning och varvtal. Därmed ökar verkningsgraden hos de aktiva cylindrarna, medan de passiva cylindrarna går nästan förlustfritt. 

Elmotorn sitter ihop med en sexstegad DSG-låda och lösningen liknar till stora delar den från gamla Passat. Men det levererar, även om avsaknaden av fyrhjulsdrift är en nackdel. Laddhybriden kan numera snabbladdas med 50 kW DC-laddning. Bilen kan numera hemmastaddas med 11 kW. Den elektriska drivmotorn med beteckningen HEM80evo har en effekt på 115 hk (85 kW) och ett maximalt vridmoment på 330 Nm. 

Köregenskaper

Bilen bygger på Volkswagens beprövade MQB-arkitektur, men i en ny och utvecklad form som heter MQB Evo. Enligt Volkswagen sparar det kostnader som kommer köparna till del. Bygglådan används till allt från Polo till den stora amerikanska SUV:en Atlas. I praktiken fungerar det bra och nya Passat har en ganska fast styrning, utan att kännas för nervös och direktstyrd. Det gör att körningen blir lugn och avslappnad. Pressas den hårt understyr den något framtunga bilen. Vägegenskaperna är trygga, men kanske inte så underhållande. Vid samma tillfälle kör jag Volkswagen Tiguan, och Passat känns rappare och sportigare än sin högbyggda släkting. En nackdel för svenska förhållanden är förstås att fyrhjulsdrift saknas hos laddhybriderna, det är fortsatt framhjulsdrift som gäller. 

Komfort

Det här är en bil du med fördel åker på långresa med. Sätena är sköna och bilen går tyst och behagligt, även när förbränningsmotorn är igång. Det finns gott om svängrum både i fram- och baksätet. I baksätet är det nästan limousinekomfort med ett gigantiskt benutrymme. Fjädringen känns mer komfortabel än på Tiguan som jag kör vid samma tillfälle. Massagestolar finns som extrautrustning och är ett trevligt tillbehör som underlättar på långa resor eller när du är på väg hem efter ett träningspass. 

Fartresurser

Nya Passat laddhybrid är inte lika snabb som de vassaste elbilarna, men accelerationen upp till 100 km/h är snabbare än vad de flesta behöver, redan i den svagare laddhybriden med 204 hästkrafter. Den starkare laddhybriden med 272 hästkrafter är riktigt rapp.  

Nej, det här är inte en bil för dig som jagar sekunder upp till 100 km/h och går igång på den högsta toppfarten. Men det känns fullt tillräckligt, även om du väljer den klenaste bensinaren på 150 hästkrafter. Med det sagt toppar bilen ändå 210 km/h. 

Räckvidd

Jag vet, det blir lite löjligt att prata om räckvidd för en bil med förbränningsmotor, men jag kan inte låta bil. Det är lite häftigt att komma 100 mil, eftersom det ses som ett mirakel när elbilar gör det. I praktiken måste du ändå stanna och äta och gå på toaletten på långresor, men i vissa lägen underlättar det logistik och reseplanering. 

Ekonomi 

Laddhybriden har ett instegspris på cirka 529 900 kronor, och det är i paritet med den billigaste modellen av Volkswagen ID.4. För en privatbilist går det på ett ut mot elbilen, kanske till och med plus beroende på andrahandsvärdet. För den som ska köpa en tjänstebil får dock Passat laddhybrid lite högre förmånsvärde än elbilen. Förmånsvärdet är omkring 800 kronor högre än för en motsvarande ID.7, vilket gör att Passat kostar 500 kronor mer i månaden för brukaren, även sociala avgifter och ägandekostnader kan bli lite högre för företaget.

Martin Meiners

Helhet 

Nya Passat levererar på många punkter och bilen har bivit mycket bättre än föregångaren. Den har få svagheter. Men frågan är om den kan mäta sig mot elbilar för samma pengar? Det känns lite som ett steg bakåt att välja Passaten med förbränningsmotor. Men på många sätt är den smartare än en elbil och knappast sämre för miljön om du klarar dig på 10-12 mils elektrisk räckvidd. På vintern kommer du kanske 30 mil i elbilen, medan Passaten tuffar på uppåt 100 mil på långresan. En i många stycken perfekt kompromiss. 

Betyg Volkswagen Passat ⭐⭐⭐⭐

4 stjärnor av 5 möjliga stjärnor.

FördelarNackdelar
Utrymmen Lite tråkig
KomfortHögre
förmånsvärde än elbil
Räckvidd på el Anonym design
Kvalitetskänsla

Fakta Volkswagen Passat Sportscombi E-hybrid 204

Pris: 529 900 kronor (enligt Skatteverket). 
Motor: Laddhybrid med elmotor och fyrcylindrig bensinmotor, systemeffekt 204 hästkrafter. Framhjulsdrift. Dubbelkopplingslåda, 6 växlar.
Räckvidd på el: 12 mil. (Preliminärt)
Batteri: 19,7 kWh netto.
Mått: Axelavstånd 284 cm, längd 492 cm, bredd 185 cm , höjd 150 cm.
Tjänstevikt: 1 822 kg. 
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg. 

LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester