Honda Jazz är den bortglömda och underskattade lilla bilen med förvånansvärt stora utrymmen.
Nu lanserar Honda modellen med hybridteknik som gör den till en av marknadens snålaste bilar.
CarUp har jazzat runt och testat småbilen för de som inte vill köra samma bilmodell som alla andra.
I USA, Kina och Japan är det en riktig storsäljare och uppåt 400 000 Honda Jazz brukar säljas varje år runt om i världen. Men i Sverige är Honda Jazz har det bara sålts 151 bilar under 2020. Nu har Honda lanserat en ny elhybridversion av Jazz som kanske kan ändra på det. CarUp har testat Hondas nyhet för att försöka förstå varför svenskarna inte vill lyssna på Jazz.
Den ser inte mycket ut för världen när vi närmar oss bilen. Ganska liten och med en väldigt anonym design. Det här är uppenbarligen en bilmodell som talar mest till den vänstra rationella hjärnhalvan. För Honda Jazz överraskar stort när vi öppnar dörrarna på den lilla kupén. Den är ofattbart rymlig för att vara en så liten bil. Du får gå upp till betydligt större bilar för att hitta ett lika rymligt baksäte. Två personer sitter riktigt skönt därbak. Mittplatsen blir dock aningen trång. Bagageutrymmet är inte så stort, men man kan ju inte få allt på samma gång. Knepet bakom de stora utrymmena är Honda byggt bilen på höjden, den påminner lite om gamla tiders MPV. Bensintanken sitter under framsätena.
Interiören på nya Jazz har fått sig ett lyft och kvalitetskänslan är klart godkänd och kupén går i lite samma stil som nya elbilen Honda E. Det är riktigt ombonad och få småbilar kan mäta sig med den premiumkänsla som Honda Jazz erbjuder. Den stora panoramarutan där fram med smala balkar ger riktigt bra utsikt framåt som få bilar kan matcha.
Honda Jazz är en elhybrid där motorn och bromskraften laddar batteriet. Bilen har en 1,5-liters fyra utan turbo med Atkinson-förbränning. Vid ganska många tillfällen, framförallt i stan, kan bilen gå på enbart el, vid fullgasacceleration driver både elmotor och bensinmotor bilen. Resultatet är riktigt låg förbrukning. Vi lyckas få ner bilen till ungefär 0,32 l/mil vid flera lite längre körningar på 50- och 70-sträckor.
En så bränslesnål bil är förstås ingen raket vid rödljusen och vid omkörningar, Honda Jazz drivlina erbjuder i stället en väldigt mjuk och glidande körning. Ganska avkopplande och avkopplande när du inte har för bråttom. Bilen är dessutom klart tystare än många andra småbilar. Men de som vill ha sportig och inspirerad körningar gör bättre i att leta efter en annan bilmodell. Drivlinan kommer lite till korta när du vill accelerera riktigt snabbt, då brummar den högt, men effekten är inte så hög. Men vitsen med den här bilen är att den ska köras snålt, försiktigt och miljövänligt. Bilen är mjuk och harmonisk och inbjuder till lugn körning. Visst går det att busköra runt gathörn och i skarpa hårnålskurvor, men det är inte Jazz rätta element. Men mest av allt känns den som en lugn Jazzballad du ska lyssna på när du inte har alltför bråttom och vill stressa ner.
En annan rolig detalj med bilen är de så kallade ”Magic seats”. Det innebär att du kan fälla baksätet lite hur som helst och även skapa en plan bädd av förarsätet och baksätet. Där kan du sträcka ut benen rejält och ta en tupplur, eller kanske till och med sova över i bilen när du är på utflykt. Inte illa.
På det hela taget har bilen inte några stora svagheter, utom du kan leva med att den inte är någon raket. Honda brukar dessutom hamna i toppen på olika kvalitetsmätningar för tillförlitlighet. Vår främsta invändning är att den är aningen dyr jämfört med sina modellsyskon som inte har hybriddrift. Du måste helt enkelt köra en hel massa mil för att räkna hem bränslebesparingen. Alternativt hålla tummarna för att andrahandsvärdet blir mycket högre. Och med tanke på hur ovanlig bilen är hittills är det ju inte helt otroligt. Vi tycker i alla fall att fler i Sverige borde lyssna på denna lunga sköna Jazzballad.
Honda Jazz 1,5 i-MMD Hybrid e-CVT Executive
Pris: Från 262 000 kronor.
Motor: Elhybrid. Fyrcylindrig bensinmotor med 97 hk. Tillsammans med ellmotorer 109 hk.
Mått/vikt: Längd 404, bredd 169, höjd 152,Tjänstevikt 1 318 kg, maxlast 392 kg.
Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 175 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 0,36 l/mil, extra hög 0,59 l/mil, hög 0,39 l/mil, blandad 0,46 l/mil. Co2: 104 g/km.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter