Jag får nycklarna till en grå Audi RS6 Avant en gråmulen onsdagmorgon i Södertälje och orden ringer i mina öron.
”Kör försiktigt och håll hårt i nyckeln!”
Med skräckblandad förtjustning trycker jag på startknappen och de 600 hästkrafterna i dubbelturbo-V8:an vaknar till liv med ett åskmuller.
En så här motorstark bil har jag aldrig kört tidigare och till råga på allt är det i en kombi där både familjen och semesterbagaget ska packas in. Jag tittar på låneavtalet, självrisken är 40 % av ett basbelopp, 18 920 kr.
Ganska billigt trots allt med tanke på att RS6 Avant kostar 1 138 100 kr i grundutförande. Med all extrautrustning går testbilen loss på 1,6 miljoner kr. Första rädslan handlar om att jag inte ska hålla tillräckligt hårt i nycklarna eller att någon ska slita mig ut ur den dyra bilen. Audi RS6 Avant är en aning överrepresenterad i statistiken för bilrån och stölder, bara i år har tio bilar försvunnit i Sverige. Men bilen låser själv dörrarna och jag bestämmer mig för att köra i väg.
Men att köra en bil med 600 hk känns först läskigt och jag närmar mig gaspedalen med respekt. Audi:n förvånar med att kännas civiliserad och överraskande lättkörd när jag drar i väg på stadsgatorna. Så länge bilen körs i efficiencyläge och jag gasar försiktigt skulle jag nästan kunna missta den för vilken Audi Avant som helst. Men det relativt diskreta motorljudet avslöjar att det finns en slumrande best under huven. Dessutom har den massor av kolfiber på instrumentpanelen och ett helt annat instrumentkluster än en vanlig Audi.
När jag kommit upp på motorvägen mot Stockholm bestämmer jag mig för att trycka ner gasen och se vad som händer. Motorn svarar omedelbart med ett rytande och en enorm fartökning. Jag känner hur ett spontant skratt kommer från magtrakten, den här Audi-kombin är skrattretande snabb. Jag får snabbt kliva av gasen för att det inte ska bli väldigt olagligt snabbt. Och då hade jag ändå kraftpaketet i det snällaste läget. Jag hittar en knapp på ratten där det står ”RS”. Undra vad den gör och vad som händer, måste trycka på knappen. Plötsligt ändrar motorljudet karaktär och blir elakare, instrumentpanelen byts ut och gaspedalen får en helt annan känslighet. När jag trycker gasen i botten sticker bilen i väg som en raket. Fartresurserna är brutala och låter sig ytterst sällan utnyttjas på svenska vägar. Men de få sekunder du kan gasa kittlar det till otroligt i maggropen.
Bäst att sänka farten och försöka köra lagligt. Det går faktiskt riktigt bra, och det känns bara lite stressande att köra en RS6:a i lagliga svenska farter. Bilens sportiga och direkta styrning och 22-tumshjulen gör dock att du inte kan slappna av alltför mycket, den kräver passning vid ratten även i lagliga farter. Min rädsla för att bilen ska vara svårkörd och monstruös släpper, den visar sig vara lättkörd och ligger bättre på vägen än nästan alla bilar jag kört. Men den kräver att jag är en närvarande förare även i lägre farter.
På en lång raksträcka på landsbygden är all trafik plötsligt som bortblåst. Jag faller för frestelsen att stanna bilen, trycka in RS-knappen och sätta på tidtagningen i bilen. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder! Till och med lite snabbare än Audi lovar. Och det är odramatiskt och utan ryck och hjulspinn. Bilen behöver ungefär 100 meter för att dra upp i 100 km/h och sedan bromsa tillbaka till stillastående! De keramiska bromsarna stoppar bilen snabbt med ett diskret litet däckstjut.
Men hur ska bilen klara den gropiga grusvägen hemma? RS6 Avant är otroligt låg och 20 mm lägre än förra modellen i vanlig fart. Men det visar sig att bilens elektronik räddar mig. Bilen höjs automatiskt 20 mm vid låg fart och fjädringen klarar grusvägen galant.
Dags att packa in packningen och familjen för en långtur till de allra djupaste skogarna i Norrlands inland. Trots att det här är rena rama superbilen så sväljer bilen allt bagage vi behöver och lite till. Och baksätet är lika rymligt som hos en vanlig Audi A6 Avant. Det enda som går att klaga på är mittplatsen, där den höga kardantunneln stjäl benutrymmet. Men tidigare RS6 Avant hade knappt ens någon mittplats.
Barnen, 4 och 11 år, verkar rätt tveksamma till en början, 16-åringen är dock överförtjust. Bilen startar med ett rytande och 4-åringen blir rädd. Det här är så långt det går att komma ifrån de elbilar och Volvobilar han är van vid. ”Kör inte så fort pappa”, säger han upprepade gånger, även fast farten är lagstadgad. För en känslig 4-åring är rytandet från dubbelturbo-V8:an skrämmande . Det dröjer flera mil innan rädslan börjar släppa. Ljudnivån är påtagligt högre i baksätet än hos en vanlig A6 Avant, det är ett pris man får betala för den extrema prestandan. Men den som sitter i förarstolen tycker faktiskt ofta att V8:an kunde få låta ännu mer.
Audi RS6 Avant visar sig vara en milslukare av rang när vi kommit ut på E4:an och hittat ett lagom tempo. I svenska farter är bilen löjligt trygg och säker och drar relativt lite bensin för att vara en superbil med plats för en familj på fem personer. Elbilar i all ära, men ibland är det svårslaget att kunna avverka långa etapper i relativt hög fart utan täta stopp. Sätena i RS6 Avant är bekväma men sidostöden verkar konstruerade för breda ryggar och rumpor. I komfortläget slukar fjädringen de flesta ojämnheterna på svenska europavägar och 22-tumshjulen är förvånansvärt okänsliga får spår och slitna vägbanor. Men Audi RS6 Avant har fler stödsystem än vad vi ens kan komma, men bakhjulsstyrning och fyrhjulsdrift i kombination verkar onekligen ge otroliga vägegenskaper, även i normal körning. Få bilar är en bättre kompromiss mellan komfort och extremt bra väghållning.
Att köra bilen på en kurvig norrländsk 70-väg visar sig vara en liten pärs och pina. Bilen är helt enkelt så kompetent att det blir stressande att försöka hålla hastighetsgränsen. Farthållaren och några sommarpratare från radion gör det lite enklare att hålla hastighetsgränsen.
Inte ens på grusvägar i de allra djupaste skogarna i Norrlands inland skämmer bilen ut sig, även om jag är rädd för stenskott. Elektroniken griper in snabbt och omärkligt när bilen får små kast och släpp på grusvägen när vi provocerar den med gasen. Det hade varit spännande att se vilken bil som vunnit i rallyskogen om 1980 års Audi ur-Quattro ställt upp sig mot en RS6 2020. Jag sätter en slant på RS6, även om jag själv inte vågar koppla ur hjälpsystemen och testa av bilen ordentligt på gruset. Bilen kostar trots allt 1,6 miljoner.
Efter 55 mils körning kollar jag bränsleförbrukningen. 1,2 liter per mil i snitt för en bil med 600 hk och superbilsprestanda är väl inte så farligt? Och det går faktiskt att pressa ner bilen under en liter tack vare att den tidvis stänger av fyra cylindrar i V8:an. Men ingen köper ju en RS6 för att köra. med ett ägg under gaspedalen.
Ska vi vara helt ärliga så hade en vanlig A6 Avant klarat resan nästan lika bra, men lika roligt och livsbejakande hade det absolut inte varit. Audi RS6 Avant är den perfekta kompromissen för den som vill ha extrema prestanda kombinerat med en användbar vardagsbil. Men i det långa loppet är det aningen påfrestande att ha en superbil med extrema resurser som du knappt har användning för på svenska vägar. Om du ofta kör på autobahn eller gillar att testa bilen på bana är det mer motiverat med en RS6 Avant. Men för att uppskatta bilen ordentligt bör du helst äga en annan mer jordnära och effektsvag bil. Efter många mil i en RS6 är det faktiskt ganska skönt att köra mer avslappnat i en effektsvag vardagsbil.
Bilen kräver en närvaro av föraren som gör att du inte riktigt kan slappna av på samma sätt som i en vanlig bil. Den är lite hårdare och mer direktstyrd och det är aningen tröttande i längden faktiskt. Men om du vill ha en bil med superprestanda där hela familjen kan följa med är Audi RS6 Avant svårslagen. Det finns förstås massor av rationella skäl att inte köpa en RS6 i Sverige, ja ni har hört snacket om att du inte får köra fortare än 110 km/ och allt det där. Men vi kommer på minst 10 bra skäl till varför du ska övertyga din partner eller chef om att du ska ha en RS6!
10 skäl att ha en Audi RS6 i Sverige
Mildhybrid sparar pengar
Jo, lite miljövänlig är ju Audi RS6 Avant. Den är ju faktiskt en 48 volts mildhybrid. Det låter ju i alla fall bra att bilen är hybrid och kan köras lite på el. Enligt Audi går det att spara 8 centiliter bensin per mil. Om du kör 2000 mil på ett år har du sparat in 2400 kr direkt på din RS6:a!
Den är faktiskt riktigt billig
Med tanke på att bilen gör 0-100 km/h snabbare än 3,6 sekunder och att den toppar över 300 km/h när fartspärren tas bort är grundpriset på drygt 1,1 miljoner kr rena rama fyndet. RS6:an är faktiskt minst lika snabb som en Porsche 911 Carrera 4S, men du får en användbar familjebil i stället för en sportbil. Och den är nästan 200 000 kr billigare än Porschen. Nu ha du sparat ännu mer.
Säkra omkörningar
Det viktigaste med en bil är att den är säker, eller hur. Audi RS6 har fem stjärnor i EuroNcap, dessutom finns det knappt någon annan bil som är snabbare när det är dags för omkörningar. Den så snabb att du inte ens behöver trampa gasen i botten när du ska köra om en långtradare, och trampar du gasen i botten måste du vara försiktig.
Kort bromssträcka
Redan från standard har RS6 Avant fantastiska bromsar som ser till att bilen stannar 22-tumshjulen snabbare än en vanlig standardbil. Det gör dig säkrare i trafiken och kan rädda dig från olyckor. Väljer du till de keramiska bromsarna för 114 000 kr stannar den ännu snabbare, ja förresten höjs toppfarten till 305 km/h också.
Relativt diskret
Bilar som går över 300 km/h är sällan diskreta, med en Lamborghini, Porsche eller Ferrari drar du till dig allas blickar. Om du väljer en svartmetallic kan bilen misstas för en vanlig Audi A6 av den som inte vet så mycket om bilar. Ända tills du trycker på startknappen.
Klarar ett Ikea-besök
Bilar som kan frakta hem nya Ikeamöbler i över 300 km/h eller kan köra skräp till soptippen och gör 0-200 km/ under 12 sekunder växer inte på träd. Och de få alternativ som finns kostar mycket mer än Audi RS6 Avant. Bagaget rymmer 565 liter med uppfällt baksäte och grymma 1680 liter med nedfällt baksäte.
Härligt ljud
Bilen öppnar spjällen när du startar den, sedan stängs den när motorn dundrat i gång. Ljudskillnaden är så stor när spjällen stängs att du tror att motorn stannat. När du tryckt in Dynamic-läget eller RS-knappen mullrar motorn så härligt att bara ljudet känns värt pengarna.
Grym på autobahn
Här i Sverige får vi inte köra fortare än 110 km/h, så vad ska man med en sån till? Det argumentet mot snabba bilar har du väl aldrig hört? Visst ligger det en del i att det är svårt att utnyttja bilens fulla potential här hemma, men känslan att ha extra resurser kvar i motorn är också härlig. Men många svenskar åker ner till Europa en gång om året, och då är Audi RS6 Avant en svårslagen bil på Autobahn. De som testat säger att bilen känns stabil även i mycket höga farter.
Härlig på bana
Audi RS6 Avant är en av få familjebilar som faktiskt gör riktigt bra ifrån sig på bana, mycket tack vare torque vectoring, fyrhjulsstyrningen och quattrosystemet. Faktum är att RS6 i olika tester har spöat många tvåsitsiga sportbilar på racingbanan. Om inte vill ha två bilar när du ska köra på bana så går det utmärkt med Audi RS6, så där sparar du sådär en 12 000 kr per år på garageplats och ännu mer på att du slipper köpa en banbil.
Livet är kort
I bästa fall kör du kanske bil i 70 år. Och om du verkligen älskar bilar och bilkörning bör du unna dig riktigt roliga bilar åtminstone några gånger i ditt liv. Med en Audi RS6 kan du köra både superbil och familjebil samtidigt.
Fakta Audi RS6 Avant 2020
Grundpris: 1.149.700 kr, testbilen kostar 1.607.900 kr
Motor: 4,0-liters TFSI V8 dubbelturbo, effekt 600 hk och 800 Nm vridmoment. 48 volt mildhybrid.
Drivning: Quattro fyrhjulsdrift, torque vectoring.
Styrning: Progressiv servo, fyrhjulsstyrning.
Växellåda: 8-stegad ZF-sportautomat.
Acceleration: 0-100 km/h på 3,6 sekunder. 0-200 km/h på 12 sekunder.
Toppfart: 305 km/h med RS Dynamic Plus.
Tjänstevikt: 2.280 kg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter