Här är det ultimata räckviddstestet av en elbil. En Tesla Model S som gått 69 200 mil med sitt originalbatteri körs på motorväg tills batteriet är helt tomt. Resultatet måste sägas vara chockerande.
– Nej, oj, det är dött. Det står att det är två kilometers räckvidd kvar, men det händer ingenting, säger testföraren när bilen stannar helt.
Kritiker har beskyllt elbilar för att kräva dyrbara batteribyten när körsträckan blir lång. Men verkligheten har visat att ytterst få elbilar behöver batteribyte, även om batteriets kapacitet kan försämras. Nyligen berättade vi om taxichauffären Paul Curson som kört 69 200 mil med sin Tesla Model S P90D – med originalbatteriet. Bilen snabbladdas flera gånger och dagen och sägs ändå inte tappat särskilt mycket räckvidd.
Brittiska Autotrader bestämde sig för att utsätta den gamla elbilen för det ultimata räckviddstestet för att se om det verkligen stämmer. Det tog ut elbilen på motorväg för att se hur lång den verkliga räckvidden är efter att batteriet använts i 69 200 mil. Motorvägar äter räckvidd hos elbilar som vanligen presterar bäst i 70 km/h. Autotraders testförare Rory planerar att köra Teslan 32 mil till ett testcenter där bilen ska granskas grundligt. Initialt sett uppskattar bilen själv räckvidden till 33 mil, så marginalen är mycket knapp.
Bilen tycks inte ha tappat alltför mycket räckvidd, vid tester på nya Tesla Model S P90D har motorvägsräckvidden varit omkring 37 mil. Så om en Tesla som körts 69 200 mil med originalbatteriet inte tappat mer än 40 km räckvidd på motorväg är inget annat än fantastiskt. På vissa sätt märks det dock att bilen kört 17 varv runt jorden. Sätena är inte de bästa ergonomiskt och det är en del gnissel och skrammel som hörs eftersom bilen går så tyst, säger testföraren Rory.
Regnväder och fallande temperatur gör dock att räckvidden blir kortare än beräknat och resan mer dramatisk än vad Rory föreställt sig. Han bestämmer sig för att ta ett laddstopp efter cirka 30 mil på en Supercharger. Bilen visar då att det ska finnas ett par kilometer kvar i batteriet. Men precis när testföraren ska köra fram till laddaren dör bilen. Det är först stora problem med att få i bilens neutralläge för att skjuta den till laddaren, men till slut får föraren hjälp flera hjälpsamma ägare i Teslacommunityt.
– Jag är så arg, det står att den ska ha ett par kilometers räckvidd kvar och så händer ingenting, säger Rory.
Trots debaclet vid laddstationen prestarar den gamla elbilen chockerande bra och resultatet torde tysta många tvivlare. Bilen hade omkring sju mil kortare räckvidd på motorväg än vad nästan nya Tesla Model S90D uppmättes. Kanske hade det gått ännu bättre om inte regn och kallt väder försvårat testet.
– Den kom till slut 301 km på en enda laddning. Det är intressant, för halvvägs genom resan verkade det som vi skulle komma 334 km, men sedan ändrades vädret och det blev kallare och började regna och det påverkade batteriet så vi förlorade en betydande del av räckvidden, säger Rory.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter