Här börjar en Tesla Model X att brinna – under vattnet. Bilen hamnade i havet efter att ägaren misslyckats med att backa ner för en båtramp. Föraren kunde först inte ta sig ur bilen.
Ett otäckt drama med en Tesla utspelade sig i Hollywood, Florida. Föraren av Teslan skulle backa ner för en båtramp och sjösätta en vattenskoter när olyckan var framme den 1 oktober. Av någon anledning gled bilen ner i vattnet och dränktes, samtidigt började batteriet att brinna när bilen hamnade i vattnet. Föraren var enligt Inside EV instängd i bilen, men räddades av sin man med vattenskotern som skulle sjösättas.
Teslan fortsatte att brinna och brandkåren kallades till den brinnande elbilen. De valde att lämna bilen kvar i vattnet för att behålla elden under kontroll.
– Saltvattnet reagerade med att fordonets elektronik och gjorde att det blev en kortslutning, vilket startade en brand som brann under vatten under en längre tid. Bilen fick brinna under vattnet tills den släckt sig själv, uppger Hollywoods räddningstjänst på Facebook.
Efter att bilen slocknat lastades den i en speciell behållare till ett plats där bilen hålls under uppsikt i flera dagar för att övervaka så att den inte börjar brinna på nytt.
– Detta är ett problem med alla elfordon, inte bara Tesla. Och deras förekomst lägger till en helt ny risknivå för brandkåren, vilket får brandkåren världen över att tänka om hur de dämpar elfordons nödsituationer, uppger brandkåren.
Normalt sett ska batteriet vara vattentätt, men det har vid flera tillfällen hänt att Teslabilar läckt in vatten. Bland annat tvingades en engelsk Model Y-ägare nyligen till ett batteribyte efter att vatten trängt in i batteriet vid regnoväder. Det kan möjligen vara så att Teslan som började brinna under vattnet redan hade en skada på batteriet som gjorde att vatten kom in i batteriet.
Elon Musk har själv uppgett att Tesla Model S kan användas som båt under kortare stunder, även om det är något som Tesla absolut inte rekommenderar. Musk hävdar också att Cybertruck är vattentät och ska kunna korsa floder. Denna Model X-ägare hade dock oflyt med sin bil. Det kan i detta sammanhang vara värt att elbilar generellt sett brinner mindre ofta än bilar med förbränningsmotor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter