En svensk Tesla-ägare drabbades av läckande tak på sin Tesla Model S. Taket reparerades först på garanti, men när garantin gått ut började det välla in vatten som skadade bilen. Ägaren stämde Tesla – och vann tack vare att Tesla glömde svara på stämningen, uppger Auto Motor Sport.
En svensk man köpte en två år gammal Tesla Model S i slutet av 2019 med nybilsgaranti kvar. Bilen började läcka genom taket, något som missfärgade klädseln. Tesla reparerade bilen på nybilsgaranti, men problem slutade inte där. Tre år senare började det välla in vatten genom taket, uppger Auto Motor Sport. Bilen fick bland annat skadad airbag och missfärgad inredning.
Nu vägrade Tesla stå för reparationen som skulle kosta 150 000 kronor. Mannen stämde Tesla genom en juristbyrå som själva skriver om fallet i Auto Motor Sport. Carup har sökt Tesla för att få deras version. Kanske var juristerna ute på djupt vatten när de stämde Tesla eftersom bilen var inköpt för sju år sedan och garantin gått ut sedan nästan fyra år.
Men Tesla glömde enligt mannens jurister att svara på stämningen, och Teslaägaren vann stämningen genom en så kallad tredskodom. Det innebär att den svarande parten förlorar utan att fallet har prövats i rätten.
Fotnot: Bilden är tagen i ett tidigare sammanhang.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter