Många ägare av elbilar är missnöjda med sina appar visar en ny undersökning. Allra sämst betyg får Volvo, Audi och Polestar medan Tesla är bäst.
Mobilappen för bilen är viktigare för den som har en elbil. Bland annat går det att hålla koll på laddningen, aktuell räckvidd och förvärma bilen och batteriet när det är kallt. Men många elbilsägare är missnöjda med apparna visar en undersökning från amerikanska JD Power.
Appen används mer än två gånger av tre när bilen ska användas, så det är relativt viktigt att den fungerar smidigt. Laddningen är det som flest håller koll på. Dessvärre fungerar de mest använda funktionerna inte alltid så bra, och uppkopplingsproblem är mycket vanliga.
– Även om användningen av elbilsappar har ökat över tid, är de appfunktioner som elbilsägare säger är viktigast för dem bland dem som de är minst nöjda med, säger Jason Norton , senior manager hos JD Power.
JD Powers analys visar att biltillverkarna behöver jobba på att apparna får bättre prestanda på sådana områden som är viktigast för ägaren för att förbättra användarupplevelsen. Till exempel är snabbheten och enkelheten att navigera viktiga. Den som väntat flera minuter på att värmen ska slås på förstår vad JD Power menar.
De som verkar ha lyckats bäst med sina appar är Tesla, Mercedes och Hyundai. Tesla vinner en knapp seger i mätningen före Mercedes. Volvo, Audi och Polestar ligger i botten och verkar ha mycket att jobba med.
Enligt JD Power har appen inverkan på vilken bil vi väljer, 59 procent av Teslaägarna säger att det haft åtminstone måttlig inverkan på deras köpbeslut. Var femte ägare säger att det till och med haft stor inverkan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter