Tänk dig att en liter bensin skulle gå loss på 200 kronor när du ska åka på långresa, medan den kostar en tjuga när du kör på hemmaplan. Precis så orimliga är taxorna för att snabbladda elbilen längs vägen. Det är sjukt och hindrar övergången till elbilar att elen kan vara 10 gånger dyrare på långresan.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Den gångna vintern har varit dramatisk när det kommer till elpriser. Under de värsta månaderna har elkunder fått betala ett rörligt månadspris på fyra kronor med skatt och moms i södra Sverige. Smärtsamt för oss som kört elbil att laddningen hemma stundtals varit nästan lika dyr som att tanka soppa. Varje gång jag skrivit det har massor av arga elbilsägare hört av sig och påpekat att alla som kör elbil laddar på rörligt timpris när det är som billigast.
När elpriserna har skenat har bolagen som satt upp snabbladdare längs vägen passat på att höja sina priser till skyn. Ja, de har väl varit tvungna för att täcka sina kostnader. Som dyrast har det i vinter kunnat kosta nästan nio kronor att ladda en kilowattimme i bilen. När bilen vill ha tre kilowattimmar per mil på motorväg i vinterkyla har långkörningen bitvis blivit dyrare än att tanka bensin.
Nu har priserna på el som tur är rasat i botten och det har till och med varit minuspriser på el de senaste dagarna. Du kan alltså få betalt för att förbruka el, och betalar bara skatt och moms på skatten. Men snabbladdningen längs vägen för elbilen är i de flesta fall fortfarande lika dyr som när elpriserna stod på topp. Dyrast är laddningsjätten Ionity som tar 8,70 kronor för en enda kilowattimme.
Det betyder att snabbladdningen i många fall är 8-10 gånger dyrare än att ladda elbilen hemma. Totalt orimligt, enligt min åsikt. Det är som om det skulle kosta 200 kronor att tanka en liter bensin på långresan, medan den skulle kosta 20 kronor som vanligt på hemmaplan. Följden är att det i många fall är dyrare att ladda elbilen än att tanka bensin eller diesel på långresa.
Laddningsbolagens har märkligt nog blivit en av elektrifieringens största fiender. Även om det är dyrt att bygga en laddningsstation är det orimligt att det ska vara 8-10 gånger dyrare att ladda på långresan än på hemmaplan. Det ska verkligen inte vara dyrare att ladda en elbil än att tanka en bensin- eller dieselbil. Nu måste priserna ner.
En hel del elbilsägare verkar vara ett tåligt släkte som hellre försvarar sitt bilval och slätar över brister än att protestera och få till en förändring. Många försvarar de höga priserna med att det finns olika abonnemang som gör det billigare att ladda och att de laddar mest hemma. Men ska man verkligen behöva en massa appar, dyra abonnemang och brickor för att ladda sin elbil ?
Jag tror att de orimliga priserna på snabbladdning blivit en symbolfråga som avskräcker många att ta klivet över till elbil. Dessutom utestänger det de som saknar laddningsmöjligheter hemma från elbilar. Det måste finnas ett samband mellan elpriset och vad snabbladdningen kostar. Visst ska det vara ett påslag för driften av stationen, men just nu är priserna orimligt höga jämfört med hemmaladdning. För vem sjutton skulle finna sig att betala 200 kronor litern för bensin på långresan?
Så mycket kostar snabbladdning nu
Laddnätverk | Pris/kWh |
Tesla för Teslabilar | 4,05 – 6,30 kr |
Tesla drop-in | 5,45 – 8,80 kr |
Ionity drop-in | 8,70 kr |
E.ON Drive & Clever drop-in | 7,35 kr |
Recharge drop-in | 7,29 kr |
InCharge drop-in | 3,50 – 6,50 kr + 1kr/min |
Mer drop-in | 7,90 kr |
Circle K drop-in | 5,99 kr |
OKQ8 drop-in | 5,79 kr |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter