Så många svenska bilar släcks ner från 2G/3G-nät

Så många som 853 000 svenska bilar kommer att tappa sina nödsamtalssystem när 2G och 3G-näten släcks, visar en ny analys. Många bilar tappar också funktionen med sina appar. Fortfarande säljs vissa fabriksnya bilar utan modem som fungerar när näten släckts ned.

En ny genomgång från Transportanalys uppskattar att det kommer att finnas mellan 793 650-853 867 personbilar och lätta lastbilar som tappar sina eCall-system när systemen är helt nedsläckta efter 2027. Nedsläckningen av 2G och 3G har redan börjat hos många operatörer. Men Telia har skjutit upp sin stängning av 2G till 2027, något som ger bilägarna viss respit. 

Enligt Transportanalys kommer nedsläckningen leda till 1-4 fler döda per år, något ViBilägare var först med att berätta om. Förutom SOS-systemet som larmar vid en trafikolycka riskerar många att tappa funktioner i sina bilar. Till exempel kan det bli omöjligt att starta värmarappar. Dessutom riskerar bilar utan SOS /Ecall-system att bli underkända i besiktningen. 

Toyota säljer fortfarande sina bilar med gamla 3G-modem för eCall-systemet. Något som märkligt nog är lagligt ändå fram till 2026.

Flera bilmärken har sålt bilar med 2G/3G-modem in i det sista. Bland annat har Toyota fortfarande inget fungerande 4G-modem för Ecall/SOS i sina fabriksnya bilar. De utrustar fortfarande bilarna med gamla 3G-modem. Även Volkswagen-koncernens bilar har i många fall haft de gamla modemen fram till 2021. 

Märkligt nog är det fortfarande lagligt att sälja bilar utan fungerande 4G- eller 5G-uppkoppling. Först den 1 januari 2026 måste bilarna ha fungerande uppkoppling som inte använder 2G eller 3G. Om du vill veta hur din bil drabbas har Carup tidigare gjort en genomgång. Men informationen från många tillverkare är bristfällig. 
LÄS MER