Nu slår elbilar igenom hos massorna. En stor majoritet av bilköparna kommer sannolikt eller mycket sannolikt kommer att överväga en elbil vid sitt nästa bilköp. Men då krävs billigare bilar.
2024 blev ett mellanår för elbilar. Men övergången fortsätter nu med full kraft. En ny studie från TCS visar att elbilar är på väg att ta över. 64 procent av bilköparna i undersökningen står i startgroparna för att sannolikt eller mycket sannolikt köpa en elbil vid nästa bilköp. Men den får inte kosta mer än 450 000 kronor.
TCS rapport bygger på svar från över 1 300 anonyma respondenter i Nordamerika (USA, Kanada), Storbritannien och Irland, Kontinentaleuropa (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige, Schweiz) och Asien-Stillahavsområdet (Kina, Indien, Japan, Australien och Nya Zeeland).Det är värt att veta att respondenterna inkluderade fordonstillverkare, aktörer inom laddningsinfrastruktur, fordonsflottor samt konsumenter och profilerade förespråkare inom elbilsområdet.
Viktigaste motivet till at byta till elbilar är hållbarhet och lägre driftskostnader. Men enligt TCS är elbilsförespråkare besvikna på hållbarheten. Nästan 48 procent av dessa sade att elbilar ökar den totala koldioxidproduktionen lika mycket som de minskar den.
Biltillverkarna ser laddning som det största hindret för en bred övergång till elbilar. 74 procent av elbilstillverkarna sa att bristen på lämplig laddningsinfrastruktur är det största hindret för tillväxt på elbilsmarknaden. Konsumenterna kan vänta sig bättre batterier framöver, 55 procent av tillverkarna redan börjat investera i innovation för att förbättra batteritekniken. Nästan 78 procent investerar för att få fram billigare elbilar.
Viktiga insikter från undersökningen om elbilar:
- 90 procent av elbilstillverkarna och 84 procent av förespråkare svarade att förbättringar av batteritekniken för att optimera räckvidd och laddningshastighet kommer att ha stor inverkan på design och prestanda hos elbilar.
- 74 procent av tillverkarna ansåg att laddningsinfrastruktur är det största hindret för elbilsmarknadens tillväxt.
- 72 procent av aktörerna inom laddningsinfrastruktur förväntar sig betydande sammanslagningar inom elbilsområdet drivna av ekonomisk bärkraft och skalningsutmaningar.
- 41 procent av konsumenterna svarade att en acceptabel räckvidd för en elbil på en laddning är 320–480 km, följt av 31 procent av respondenterna som ansåg att 480–640 km är ett bättre alternativ.
- 55 procent av elbilstillverkarna investerar i forskning och utveckling för att förbättra batteritekniken, medan 78 procent investerar i att minska fordonskostnaderna.
Källa: TCS Future-Ready eMobility Study 2025
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter