Regeringens nya klimatsatsning får många att fnissa – eller borde skratta? Skrota din 15 år gamla fullt fungerande bil och få 10 000 kronor för att köpa en ny dyr elbil. Problemet som regeringen inte förstått är att de som kör lite äldre bilar inte har råd med nya dyra elbilar. Inför istället ett grönt skatteavdrag för begagnade elbilar.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Många svenska familjer har fullt fungerande 15 år gamla bilar som bruksbilar. Fina bilar som går både billigt och bra. I de flesta fall otroligt mycket billigare än en ny bil. Jag har själv en bensinsnål liten Audi från 2000-talet hemma i garaget. Nu vill regeringen att vi ska skrota våra pärlor för 10 000 kronor och byta till splitterny elbil. Men det är ett slag i luften och knappast någon kommer att göra det. 10 000 kronor är en piss i Mississippi om man ska köpa en elbil för över 500 000 kronor. Inte en chans att jag skrotar min fina Audi A2 för det här.
Sveriges vanligaste bil idag är en Volvo V70 från 2008-2009, som ofta har en dieselmotor. I många fall är det väldigt välvårdade bilar med ett högt bruksvärde för svenska familjer. Regeringens krav för att få skrota bilen är att den ska vara fullt fungerande. All klimatskuld från tillverkningen är redan intjänad, så att påskynda skrotningen för att få ägarna att byta till elbil kommer inte vara någon större klimatvinst. Inte ens regeringen själva tror att koldioxidutsläppen kan minskas med mer än 200 000 ton tack vare förslaget. En bil från 2009 är inte särskilt mycket skitigare än de nya bilar med förbränningsmotor som säljs idag.
Men det värsta är att regeringen med klimatminster Romina Pourmokhtari är så verklighetsfrånvända. Skrotningspremien är ett stort slag i luften, för den som kör en Volvo V70 eller kanske en Volkswagen Golf eller Passat kommer inte köra den på skroten för att byta den mot en elbil. Förslaget framstår som rena hånet mot dem. Regeringen verkar inte ha förstått att de enda som numera har råd att köpa nya elbilar är välbärgade chefer som har tjänstebil från sitt företag. Där subventioneras förmånsvärdet ofta med 100 000 kronor per år.
Om regeringen menar allvar med att vi borde köra elbilar borde de istället göra något för att flera ska vilja köra begagnade elbilar. Sverige svämmar just nu över av begagnade elbilar som ingen köper. Istället exporteras de utomlands. Jag föreslår ett grönt skatteavdrag på 20 000 kronor per år till alla som köper en begagnad elbil, det skulle sätta fart på försäljningen på allvar, och då följer nya bilar med automatiskt.
Fakta nya skrotningspremien
Skrotningspremien är på 10 000 kronor och räcker endast till 25 000 bilar per år. Endast privatpersoner kan ansöka.Den skrotade bilen bör vara klassificerad i utsläppsklass Euro 4 eller i tidigare utsläppsklass.
Bilen som skrotas får inte vara avställd, utan måste användas. Förordningen ska träda i kraft den 15 augusti 2024 och upphör att gälla vid utgången av 2025.
Källa: Regeringens promemoria
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter