Nya EU-regler gör att den som äger en gammal veteranbil kan tvingas att skrota den. Nu går Kungliga Autombilklubben (KAK) till storms mot förslaget.
– Att betrakta bilar som inte klarar besiktning, eller är kostsamma att renovera, som avfall omöjliggör hela motorhobbyn, säger Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s Expertråd.
EU-kommissionen har kommit med nya förslag om hantering uttjänta fordon, även benämnt ELV-direktivet (End of Life Vehicle). Förslagen till nya regler kan enligt vissa bedömare göra att ägare till veteranbilar kan tvingas skrota bilar om de inte är i perfekt skick. Det kan enligt KAK omfatta samlarbilar. När fordon bedöms som uttjänta ska de hanteras som avfall och då kan äganderätten till och med förverkas.
– Att betrakta bilar som inte klarar besiktning, eller är kostsamma att renovera, som avfall omöjliggör hela motorhobbyn. Man kan jämföra med andra kulturskatter. Det skulle krävas enorma insatser att återställa Colosseum i Rom eller Parthenon i Aten till ursprunglig standard men ingen skulle komma på tanken att därför betrakta detta som avfall, menar Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s Expertråd.
KAK menar att stora framsteg redan har gjorts i hanteringen av uttjänta bilar och att förslaget hotar det rullande kulturarvet som bilar utgör.
– I dagsläget återvinns 95 procent av en bil vid skrotning, bilbranschen är en föregångare inom cirkulära affärsmodeller. Det tas redan ansvar för hållbarheten och ett cirkulärt förhållningssätt tillämpas redan med andra ord. Därmed är bilismen en sektor som utgör en föregångare i samhället, säger Anders Ydstedt.

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter