Priskrig på LFP-batterier – jätteras på bara ett år

Nu sprider sig priskriget på elbilar till batterier. Priset på LFP-batterier har sjunkit med 50% på ett år, och ytterligare nedgångar väntas. Det kan innebära att elbilar faller ytterligare i pris. 

De fallande priserna på elbilar i Kina tvingar batteritillverkarna att pressa priset på battericeller ytterligare, rapporterar CnEVPost och Cleantechnica. Järnfosfatbatterier, så kallad LFP-kemi, blir allt vanligare. Och nu kommer CATL med nya kvadratiska VDA-celler som ger bättre prestanda utan att vara dyrare. 

Den ny cellen kostar mindre än 57 öre/Wh. För bara ett år sedan kostade en äldre typ av kvadratiska LFP-celler 1,14 kronor/Wh, en nedgång på 50 procent. CATL driver nu på för ytterligare kostnadsminskningar uppger källor för CnEVPost. Detta lämnar ingen ro till BYD som säljer sina Blade-batterier med LFP-kemi och även de jagar nu kostnadsminskningar. CATL har idag en global marknadsandel på 37,4 procent medan BYD har en andel på 15,7 procent. 

LFP-batterier blir en allt vanligare kemi i nya elbilar och enligt CNEVPost är priset på väg ner till 43 öre/Wh, vilket skulle innebära en prisminskning med 62 procent från nivån som gällde för ett år sedan. Batteritypen används bland annat av Tesla i de bakhjulsdrivna modellerna av Model 3 och Model Y samt av Volvo Cars i den billligaste instegsmodellen av nya EX30.
LÄS MER: