Nytt billigt batteri utan kobolt släppt – går 70 mil

Kinesiska batterijätten CATL kommer med ett billigt superbatteri. Det nya koboltfria järnfosfatbatteriet ska ha en räckvidd på 70 mil. Dessutom ska det kunna ladda in 40 nya mil på bara 10 minuter. 

Koboltfria LFP-batterier, eller järnfosfatbatterier, som vi säger på svenska, har gjort sig kända för att vara billigare och ta mindre skada av laddning än traditionella litiumjonbatterier med nickel, mangan och cobolt-batterier. De har hittills haft nackdelar med lägre energitäthet och något långsammare laddningstider. 

Nu går CATL ut md nyheten att de lanserar ett nytt och kraftigt förbättrat LFP-batteri vid namn Shenxing. Det ska förflytta gränserna för vad ett LFP-batteri. Räckvidden ska vara hela 700 km och batteriet laddar extremt snabbt. På bara 10 minuter ska det kunna snabbladda 400 km. 

Enligt CATL:s chefsforskare flyttar det nya batteriet Shenxing gränserna för vad som är möjligt.

Nu blir det väldigt tekniskt, men orsaken till den förbättrade prestandan ska vara att batteriet har ett  helt nanokristalliserat LFP-katodmaterial som enligt CATL skapar ett superelektroniskt nätverk. Det ska underlätta utvinningen av litiumjoner och göra att batteriet svarar bättre på laddning. Dessutom ska grafitytorna och elektroddesignen förbättrats. 

Batteriet ska också kunna laddas vid temperaturer på tio minusgrader, en temperatur som annars kan skada vanliga litiumjonbatterier. Redan i slutet av 2023 ska batteriet gå i massproduktion. LFP-batterier anses vara 20-25 procent billigare att producera än batterier som innehåller de dyrare metallarna cobolt och nickel.

Här förklarar CATL hur batteriet fungerar, klippet är textat men texten är svårläst.

– När elbilskonsumenter övergår från banbrytande användare till vanliga användare, bör vi göra avancerad teknik tillgänglig för alla och göra det möjligt för alla att njuta av innovationens frukter, säger  Dr. Wu Kai , chefsforskare på CATL.

En av CATL:s största kunder är Tesla, men det återstår att se om och när batteriet hamnar i Teslas bilar. Även Volvo, Zeekr och Polestar köper in batterier från CATL. Bland annat har nya elbilen EX30 batterier från CATL. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester