Coronakrisens effekt på nybilsmarknaden börjar lätta – i juni föll försäljningen med 22 procent.
Tack vare att fler elbilar och laddhybrider säljs minskar CO2-utsläppen från nya bilar.
– Koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat med 15 procent hittills i år, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Coronautbrottet fortsätter att ha en stor påverkan på fordonsmarknaden. I juni minskade nyregistreringarna av personbilar med 22,3 procent och lätta lastbilar minskade med 50,6 procent. Dock har personbilsmarknaden börjat återhämta sig efter ett ras på 50 procent i maj. Mest sålda bilmodell blev som vanligt Volvo V60, den följs av Volvo XC60 och V90.
Andelen laddbara bilar blev 25,9 procent i juni. Det är mer än en fördubbling jämfört med andelen i juni förra året som var 10,8 procent. Hittills i år är andelen laddbara bilar 25,9 procent jämfört med 11,5 procent samma period förra året. Det är fortfarande större efterfrågan än utbud av laddbara fordon. Detta är en effekt av att produktionen har varit stängd och att det redan innan krisen var längre leveranstider för dessa fordon som till stor del beställs av företag direkt från fabrikerna och inte från lagerbilar.
– En av flera positiva effekter av den ökade andelen laddbara bilar är att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar minskat med 15 procent hittills i år jämfört med samma period ifjol, säger Mattias Bergman.
Bil Sweden kräver nu ett kickstartpaket med bland annat skrotningspremier för att få fart på bilmarknaden igen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter