Fords nya elbil Mustang Mach-E överträffar räckviddsberäkningen under tester i Norge.
48 mil klarades med 14 procent kvar i batteriet.
Just nu testas och anpassas bilen på Fords testanläggning i belgiska Lommel och på en vägturné i Norge. Testerna har hittills överträffat räckviddsberäkningarna och kortat laddtiden med nära 30 procent.
Fords nya helt elektriska SUV Mustang Mach-E tillverkas för en global marknad men anpassas regionalt för att möta alla förares förväntningar och krav. För att ha koll på vad de europeiska vägarna kräver har Ford sin testanläggning i Lommel i Belgien. Där anpassas bilen med allt från unik fjädring, styrning, drivlina och till och med karakteristika i förarassistanssystemen.
–Med dagens teknik kan vi skräddarsy en bil i den virtuella världen så att redan våra tidiga prototyper är väldigt nära att leverera den riktigt riktiga karaktären, men de där viktiga, sista tio procenten kan man bara få till ute på vägen, säger Geert van Noyen, ansvarig för fordonsdynamik på Ford Europa.
Förutom på testanläggningen i Belgien har Ford just testat Mustang Mach-E på en turné i Norge, ett av världens mest utvecklade elbilsländer. Där testades bland annat räckvidden, på en resa mellan Oslo och Trondheim. De 48 milen klarades av med betryggande 14 procent laddning kvar i batteriet. I de senaste testerna har laddningstiden också förbättrats med nästan 30 procent.
Ford Mustang Mach-E lanseras i Sverige i början av nästa år. Svenska priser kommer offentliggöras snart.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter