Volvo EX90 lanserades av Volvo Cars i november 2022. Bilen blir den dyraste Volvon någonsin med en prislapp på nästan 1,1 miljoner kronor i basversion. Köparna får dock vänta på bilen, då mjukvaruproblem försenar den avancerade elbilen.
Här är alla fakta om pris, räckvidd, utrymme, interiör, säkerhet, design, leveranstid och prestanda samt bilder, film och andra detaljer om nya Volvo EX90.
Leveranstid
Volvo EX90 har blivit försenad. Ursprungligen skulle tillverkningen starta i slutet av 2023 och de första bilarna levereras till kunder under våren 2024. Nu meddelar Volvo att bilen är omkring ett halvår försenad, vilket troligtvis innebär att tillverkningen startar under första halvan av 2024, och att kunder får sin bil under sommaren/hösten 2024. Den som lägger en order på en EX90 idag har en leveranstid på 16-18 månader, vilket betyder att bilen kan dröja ända till år 2025.
Sjusitsig interiör
Volvo EX90 blir en av få sjusitsiga SUV:ar på marknaden. Enligt Volvo Cars är EX90 en satsning på skandinavisk design och en mångsidig, elegant familjebil med moderna proportioner, kombinerat med den senaste tekniken inom kärndatorer, anslutning och elektrifiering för att optimera säkerhet, effektivitet och estetik. Bilen bygger på samma tekniska plattform som Polestar 3.
Räckvidd 600 km
Volvo EX90 får upp till 600 kilometer räckvidd på en laddning, enligt WLTP-testcykeln, och bilen laddas från 10 till 80 procent på mindre än 30 minuter med 250 kW laddning. Den fyrhjulsdrivna versionen med dubbla motorer som säljs inledningsvis drivs av ett batteri med en effekt på 111 kW och två permanentmagnet-motorer. I Volvos konfigurator anges dock räckvidden till 585 km, tester kommer att visa hur det blir i verklig körning.
Hög säkerhet
Säkerhetsnivån i Volvo EX90 är också högre än i någon Volvobil före den. Enligt Volvo har bilen bland annat en speciell säkerhetssköld som ska minska risken för att olyckor ska kunna inträffa. Den passiva säkerhetsnivån vet vi ännu ingenting om, men med största sannolikhet kommer den att få toppbetyg i krocktester.
Lidar och Nvidia
Volvo EX90 har en osynlig säkerhetssköld som möjliggörs av Volvos senaste avkänningsteknik, både invändigt och utvändigt. Toppmoderna sensorer som kameror, radar och Lidar är anslutna till bilens kärndatorer. Nvidia ska ge en 360-graders vy av världen i realtid.
Infotainment
Bilen får en 14,5-tums display i mittkonsolen med Google inbyggt. Googles appar och tjänster inklusive röststyrning med Google Assistant, Volvo EX90 levereras också med “phone-as-key” som standard. Telefonen fungerar som din bilnyckel och låser automatiskt upp bilen. Volvo har tagit bort de flesta fysiska knapparna, och det mesta i bilen styrs från infotainmentskärmen.
Prestanda och batteri
Volvo EX90 kommer i två olika versioner. Instegsversionen heter EX90 Twin Motor och har fyrhjulsdrift, 408 hk och 770 newtonmeter. Elbilen gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Det dyrare alternativet heter Twin Motor Performance och har 510 hästkrafter och 910 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på snabba 4,9 sekunder. Som vanligt när det gäller Volvo är toppfarten begränsad till 180 km/h.
Bagageutrymme
Volvo EX90 har 655 liters bagageutrymme som femsitsig med den bakre raden nedfälld. Med den tredje raden uppfälld återstår bara ett litet lastutrymme i bak. Volvo har ännu inte uppgett lastvolym med båda baksätena fällda.
Frunk
Volvo EX90 har en frunk i fronten och den rymmer 34 liter. Det är lagom stort för laddkablar och någon annan mindre extra utrustning som du behöver förvara i bilen.
Dragvikt och vikt
Volvo EX90 kan ha dragkrok och får dra släp som väger upp till 2200 kg. Den höga tjänstevikten kan dock vara en begränsade faktor som gör att det inte räcker med vanlig b-behörighet. Bilens tjänstevikt är hela 2818 kg, vilket gör det till en av de tyngsta personbilarna som går att köpa i Sverige.
Återvunna material
Volvo EX90 innehåller 15 procent återvunnet stål, cirka 25 procent återvunnen aluminium samt 48 kg återvunnen plast och biobaserade material, vilket motsvarar cirka 15 procent av den plast som används i bilen – den högsta andelen i en Volvo hittills.
Pris i Sverige
Säljstart för Volvo EX90 i Sverige är sker direkt. Priset från 1 085 000 kronor eller från 14995 kronor per månad för ett abonnemang gör den till Volvos dyraste modell någonsin. Med vinterdäck landar grundpriset på 1 133 500 kronor. Den som väljer Performance-modellen får betala ett grundpris på 1 139 000 kronor. LÄS MER: Så hög blir månadskostnaden för Volvo EX90
Order
Volvo Cars tar emot ordrar på EX90 redan nu och den går att bygga i företagets konfigurator. Än så länge verkar utrustningsalternativen vara ganska begränsade.
Tekniska fakta och mått – Volvo EX90
Fakta & Mått | EX90 Twin Motor |
Pris | 1 085 000 kronor |
Effekt | 408 hk |
Vridmoment | 770 Nm |
0–100 km/h | 5,9 sek |
Räckvidd, km WLTP | 585 km |
Batteri | 111 kWh |
Laddning 10–80 %, min | 30 min |
Tjänstevikt | 2 818 kg |
Längd | 504 cm |
Axelavstånd | 2 98,5 cm |
Höjd | 1 75 cm |
Bagage, volym bak | 655 liter |
Fakta & Mått | EX90 Twin Performance |
Pris | 1 133 500 kr |
Effekt | 517 hk |
Vridmoment | 910 Nm |
0–100 km/h | 4,9 sek |
Räckvidd, km WLTP | 580 km |
Batteri | 111 kWh |
Laddning 10–80 %, min | 30 min |
Tjänstevikt | 2 818 kg |
Längd | 504 cm |
Axelavstånd | 2 98,5 cm |
Höjd | 175 cm |
Bagage, volym bak | 655 liter |
Vad tycker då andra tidningar om nya Volvo EX90? Carup har sammanställt några reaktioner på Volvos stora nyhet. ”Titta noga och vad ser du? Seriöst, luta dig nära och ta en ordentlig titt. Ser du… en bil? I så fall tror Volvo att du har fel. Tja, inte fel. Men bara hälften rätt. Eftersom detta är den helt nya, helt elektriska EX90.”, skriver Top Gear.
”Efterträdaren till den stora suven XC90 var först tänkt att lanseras ifjol, men när Volvo Cars bestämde att den enbart skulle vara eldriven försenades allt. Nu kommer XC90 leva kvar som mild- och laddhybrid medan EX90 blir en helt egen modell som kommer att visa om Volvo Cars kan mäta sig mot konkurrenterna inom elbilsvärlden. Modellen är proppfull med ny teknik och att få all ny mjukvara att fungera är en kamp mot klockan.”, skriver Dagens Industri.
”Det är alltså en ren lyxbil vi ser – fullproppad med mjukvara och med hög säkerhetsnivå. Just inom säkerhet är lägstanivån för Volvo att vara världsledande – allt annat är underkänt. Och onsdagens första intryck av bilen bådar försiktigt gott: Bilen får bland annat en sensor som heter lidar, som kan upptäcka gångtrafikanter på 250 meters avstånd.”, skriver Dagens Nyheter.
”Det kommer till exempel en ny app till bilen. Via appen och Google maps går det till exempel att hitta lediga laddplatser, betala för laddningen, styra laddningen hemma och öppna bilen. Det ska också gå att ladda genom att bara koppla in laddsladden, det som kallas plug and charge. Sedan känner systemet av vem det är som laddar och sköter betalningen. Det påminner helt enkelt om det som Tesla tidigare utvecklat.”, skriver SvD.
”Designmässigt har Volvo sannerligen premierat det funktionella – som sig bör för en flaggskeppsmodell från det svenska märket. Baktill liknar den en Kia Sorento. I det stora hela är designen väldigt avskalad och ser exakt ut som man hade förväntat sig att en elektrisk efterträdare till XC90 skulle se ut.”, skriver Högsta Växeln.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter