Ny liten elbil ska rädda Polestar – görs i Europa

En ny liten elbil och försäljning av utsläppsrätter ska rädda Polestar. Nya Polestar 7 blir en kompakt liten SUV som tillverkas i Europa. 
– Polestar siktar på lönsamhet 2025, uppger vd Michael Lohscheller i en ny räddningsplan. 

Samtidigt meddelar bolaget en förlust på 3,6 miljarder kronor för tredje kvartalet 2024.

Polestar har hittills haft svårt att infria sina löften om försäljning. Planen på att sälja 290 000 elbilar för 2024 landade i färre än 50 000 sålda. Men nu lovar nya vd:n Michael Lohscheller bot och bättring. Polestar satsar på nya modellen Polestar 7 för att vända märkets förluster. 

Nya Polestar 7 blir en liten kompakt SUV i premiumsegmentet och ska tillverkas i Europa. Märket lanserar också nya GT-sedanen Polestar 5 senare i år. Målet är att redan i år visa positiv justerad EBITDA före avskrivningar och räntekostnader. Kassaflödet ska bli positivt till 2027. Nyckeln är att börja sälja bilar hos vanliga återförsäljare – och intäkter från utsläppsrätter.

Polestar 3 och Polestar 4 får snart sällskap av två nya modeller. Polestar 5 blir en elektrisk GT-sedan och Polestar 7 en liten elektrisk SUV. Även stora bilden ovan visar Polestar 4, men den nya bilen ska få samma designstuk. Foto: Polestar

– Polestar är känt för sin progressiva design, där varje bil sticker ut och skapar sin egen buzz – det kommer Polestar 7 också att göra. Det är otroligt spännande att ta Polestars designetos till ett nytt segment. Polestar 7 kommer att vara allt våra kunder förväntar sig av oss, både när det gäller design och prestanda, säger Polestars nya designchef Philipp Römers. 

Vd:n Michael Lohscheller presenterar nyheterna på en direktsänd presskonferens under torsdagen. Polestar har sagt att man vill vända blad.  Marknaden verkar dock tvivla och aktien rasade tio procent i förhandeln innan Nasdaq-börsen öppnat.
– Vi förväntar oss att 2025 kommer att bli det starkaste året i Polestars historia, säger han.

Polestars vd Michael Lohscheller har tidigare varit vd på Opel, VinFast och Nikola. Foto: Polestar

Intäkter från andra bilmärken med höga utsläpp kommer som en räddande ängel för Polestar. Efter EU:s nya stränga utsläppsregler kan Polestar sälja CO2-krediter. Polestar kommer att dra in ett tresiffrigt belopp i miljoner dollar redan i år på utsläppsrätter. Totalt under flera år kan utsläppsrätter ge flera miljarder i intäkter. Polestar har redan skapat en CO2-pool för EU med fyra tillverkare för 2025.

Sent omsider presenterade Polestar också sitt resultat för tredje kvartalet förra året. Nettoförlusten slutade på 323 miljoner dollar, drygt 3,6 miljarder kronor. Polestar hade en negativ bruttomarginal på 2,4 procent på de sålda bilarna. I september förra året fanns bara 501 miljoner dollar kvar i kassan. Men Polestar meddelar att man fixat nya banklån på 800 miljoner dollar i december. 
LÄS MER: