Sveriges och världens mest sålda bil kan vara en rostfälla. Det hävdar ett norskt rostskyddsföretag i en uppmärksammad youtube-video där de hittar rostangrepp på en ett år gammal Model Y.
– Bakom hjulhuslisten fram syns det rost redan efter en vinter, uppger rostskyddsexperten.
Tesla Model Y har blivit världens mest sålda bilmodell de senaste åren, och många av konstruktionslösningarna kopieras av andra biltillverkare. Till exempel försöker Volvo, Ford och Tesla pressgjuta fram- och bakpartier i chassit på samma sätt som Tesla. Toyotas ingenjörer beskrev bilen som ”ett konstverk” när de tog isär den. Men i Norge är man inte lika imponerad av bilen – i alla fall inte när det kommer till rostskyddet.
– Tesla Model Y är tekniskt och körmässigt en lysande bil, men den bär tydligt stämpeln av att ha konstruerats i ett område där rost inte är ett problem, uppger Funderud Antirust som samarbetar med norska Teslaklubben, något som Dagens PS först rapporterade om.
Norska rostföretaget Funderud Antirust tog isär en Model Y för att granska bilen. Enligt filmen har rostskyddet hos den storsäljande elbilen stora brister, trots en 12-årig rostskyddsgaranti mot genomrostning. Bland annat täcks inte utsatta områden av innerskärmar, chassit är inte galvaniserat och underredsbehandling saknas helt. Lacken är också betydligt tunnare än på de flesta andra bilar. Där stål och aluminium möts kan det dessutom uppstå galvanisk korrosion.
– Vi ser att det inte finns någon PVC-slitbeläggning i varken fjädertorn eller chassit. Och vi märker plåtskarvarna här. Det finns ingen tätning i plåtens fogar, vilket gör att salt och vatten kan sippra emellan.
Resultatet är att de ser de första tecknen pågå rost redan på en ett år gammal Tesla Model Y. På en två år gammal bil är rosten ännu värre. Problem som snart kommer att förvärras enligt det norska rostskyddsföretgaet.
– Konsekvensen av bristen på tätning ser vi i denna plåtskarv. Bakom hjulhuslisten fram syns det rost redan efter en vinter. Här bakom hjulhuslisten vid vänster framhjul, ser vi ett allvarligt rostangrepp på skärmfästet. Det kommer inte att dröja länge innan kraftig rost sprider sig på utsidan av skärmen.
Företaget talar förvisso delvis i egen sak. De erbjuder nu rostskydd till Teslaägare via norska Teslaklubben, och har tagit fram speciella plastkåpor till bilarna som ska förbättra rostskyddet. De äldsta Model Y-bilarna i Sverige är nu 2,5 år gamla, först om några år vet vi säkert om det norska rostlarmet är befogat och om Tesla är bättre eller sämre än andra bilar när det kommer till korrosion.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter