En av Porsches mest eftersökta modeller i orört fabriksnytt skick med 1 mi på mätaren. Inte ens skyddsfilmen på lackeringen är borttagen från denna Porsche 964 Carrera RSR 3,8 från 1993. Då blir det extremt dyrt när enhörningen säljs på auktion.
Porsche 911 Typ 964 Carrera RSR 3,8 ”Strassenversion” är en gatuversion av Porsches racerbil 964 RSR från början av 1990-talet. Bara 51 exemplar tillverkades av monster-Porschen och köparna fick dem levererade direkt från fabriken. Dessutom ska endast två Strassenversion ha byggts av Porsche Motorsport. Just det här exemplaret är en av de två bilarna.
Dessutom är bilen aldrig körd sedan den levererades 1993. Ägarna har inte ens tagit bort skyddsfilmen från lackeringen och mätaren står på 1 mil. Under skyddsfilmen finns en lackering i polarsilvermatallic och inredningen är täckt i knallrött läder. Den ursprunglige ägaren beställde samtidigt fyra 964 Turbo i lättviktsversion med samma specifikation.
Bilen är dessutom utrustad med 120-liters bränsletank samt en Le Mans-motor med dubbla tändstift på var och en av de sex cylindrna. Den som köper Porschen kommer dock få återuppväcka motorn, då den inte startats sedan 1993. Effekten var enligt fabriken 320 hästkrafter, men enligt Car & Driver var den verkliga effekten 375 hästkrafter. 911 RSR väger bara 1210 kg, så accelerationen upp till 100 km/h tar bara 3,7 sekunder, snabbare än en Ferrari F40.
Bilen säljs nu på Bonhams auktion i Abu Dhabi den 25 november. En unik Porsche i nyskick blir förstås inte billig. Köparen får räkna med att punga ut med 22-28 miljoner kronor för härligheten.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter