Mobiljättens Tesla-rival chockar – hysteri i Kina

Mobiltillverkaren Xiaomi chockar bilvärlden. Nya elbilen Xiaomi kostar mindre än den billigaste versionen Tesla Model 3, men matchar Tesla Model S i räckvidd och utrymmen. Bilen utlöste hysteri i Kina och fick 50 000 beställningar på 27 minuter. 

Kinesiska elektronikjätten Xiaomi har lyckats med det som Apple gick bet på i åratal. Under påsken lanseras deras första elbil Xiaomi SU7 officiellt. Elbilens priser och prestanda kommer som en chock för många i bilbranschen. Om bilen håller vad den lovar kan den skaka om hela bilbranschen. Presentationen sågs av två miljoner tittare och bilen fick 50 000 riktiga beställningar på 27 minuter. Xiaomis designer Chris Bangle antyder redan att en Europalansering planeras.

Xiaomi SU7 kostar mindre än en Tesla Model 3, men är större än en Tesla Model S och har prestanda som kan matcha Teslas flaggskepp. Priset i Kina för instegsversionen är 325 000 kronor. Den billigaste modellen har en räckvidd på 70 mil enligt CLTC och en elmotor på 295 hästkrafter som driver bakhjulen. Priset i Kina är därmed lägre än för den enklaste modellen av Tesla Model 3. 

Den fyrhjulsdrivna modellen Xiaomi SU7 Max kostar 450 000 kronor i Kina och har en räckvidd på 83 mil enligt CLTC. Bilen har fyrhjulsdrift och 663 hästkrafter. Den gör 0-100 km/h på 2,78 sekunder och har en toppfart på 265 km/h. Priset på max-modellen är därmed billigare än Tesla Model 3 Dual Motor i Kina.

Xiaomi har på drygt 10 år blivit världens tredje största tillverkare av smartphones. Många har skrattat åt företagets försök att lansera en ny elbil från ingenstans. Men om bilen håller vad den lovar kan den bli ett stort hot mot såväl Tesla, BYD och elbilar från mer traditionella tillverkare. Plattformen till den nya elbilen är döpt till ”Modena” i en illa dold blinkning till Ferrari. Xiaomi använder sig precis som Tesla av gigacasting. Redan i slutet av 2024 kommer Xiaomi presentera en SUV som ska utmana Tesla Model Y.

Basmodellen använder sig av BYD:s Blade-batteri med LFP-kemi som även används av Tesla i instegsmodellen av Model 3 och Model Y. Toppmodellen använder CATL Qilin-batter på 101 kWh. Xiaomi säger sig utveckla självkörning liknande Tesla FSD. En gammal bekant har varit delaktig i designen av SU7. Nämligen Chris Bangle som ritat flera omdebatterade BMW-modeller. Han antyder att en Europa-lansering planeras. 
– Det som imponerade på mig är hur kraftfull SU7:an är. Det kändes som en rakethäst. Det skulle vara en fantastisk bil att ha i Europa, säger Chris Bangle.

Den kinesiska elbilen har en längd på 4997 mm, en bredd på 1963 mm och en höjd på 1455 mm. Hjulbasen mäter 3000 mm, vilket är paritet med nya Polestar 3 och Volvo EX90. Luftmotståndet är rekordlåga Cd 0,195. Bilen kommer med 11 kameror, Lidar och radar.  

LÄS MER: