I Finland råder det kaos efter att 3G-nätet stängdes ner helt under hösten. Yrkesförare drabbas extra hårt. På vissa platser är det omöjligt att få någon anslutning.
I Sverige har avvecklingen av 2G- och 3G-nätet påbörjats, men Telia som har Sveriges överlägset största 2G-nät, sköt upp den totala nedstäningen till 2027. I Finland stängdes 3G-nätet ner helt under hösten. Ett beslut som skapat kaos för en del invånare i landet och visar vad som komma skall i Sverige.
I Finland har det länge varit ett utbrett problem med nätverksanslutningar i vissa delar av landet, skriver YLE. Men lastbilsföraren Tommi Koljonen hävdar att situationen bara har förvärrats sedan 3G-nätet stängdes av. I dag när han är ute och kör vet han vilka platser där det inte finns någon anslutning alls.
– I Pohjois Savolax behöver man bara åka norrut från Tervo–Karttula-området och där avslutas samtalet på en gång, säger Koljonen, till YLE.
Tommi Koljonen är inte heller ensam om att lida av att det dåliga nätverket påverkar hans jobb. I en ny undersökning gjord av finska intresseorganisationen SKAL svarade hälften av 356 transportföretag att de har nätverksproblem under sitt arbete. Några som drabbas allra värst är timmertransportörer.
– När lastningen är klar ska informationen om den skickas till kundens system på fabriken. Fungerar inte mobilnätet hindrar det arbetet, uppger Heikki Lappalainen, vd för SKAL i mellersta och östra Finland, till YLE.
Förutom att arbetet försvåras av den dåliga nätverksanslutningen så bidrar det även till en försämrad säkerhet för yrkesförarna. Enligt SKAL ska en förare som svarat på deras enkät ha hamnat i en olycka där han efteråt inte kunde tillkalla hjälp på grund av den dåliga nätverksanslutningen.
– Den anställde gick 1,5 kilometer i iskall kyla till en plats där han kunde få kontakt. Som tur var hände inget värre och han kunde ta sig bort från olycksplatsen på egen hand, säger Lappalainen, till YLE.
SKAL kräver nu att de finska myndigheterna ser över situationen tillsammans med mobiloperatörerna. Enligt intresseorganisationen är det avgörande för driften och säkerheten i transporterna att samtal hörs och information kan överföras över mobilnätet. Heikki Lappalainen menar att en stor del av problemet beror på avvecklingen av 3G-nätet som gör att 4G- och 5G-nätet överbelastas.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.