Jätteras för Toyota i Kina – Europa kompenserar

Toyota faller fritt på den stora kinesiska marknaden. I april blev det en nedgång med 27 procent i Kina och 14 procent på den japanska hemmamarknaden. 

Toyotas aktiekurs har gått upp med 27 procent i år och företaget omger sig med ett succérykte. Men allt är inte guld och gröna skogar, ens för Toyota. Nu kommer siffror som visar att den stenhårda konkurrensen och priskriget slår mot världens största biltillverkare i Kina. I april blev det en nedgång med 27 procent på världens största bilmarknad. Även på hemmamarknaden i Japan föll Toyotas försäljning med 14 procent. 

Tack vare kraftigt ökad försäljning i Europa och USA stannade Toyotas globala nedgång på 0,5 procent. I Sverige ökade Toyota med omkring 11 procent i april. Toyotas andel av elbilar har stigit till två procent, medan 40 procent av försäljningen var bensinhybrider. 
LÄS MER: