Ikeamutter och stenar kostade 30 000 kr att ta bort

En Teslaverkstad i Norge tog 30 000 kronor i betalning för att ta bort en Ikeamutter och småsten. Fynden i ett hålrum i bilen tog flera timmar för verkstaden att hitta.
– Från och med nu måste jag passa på att dra ut stenar som jag får in i kupén, säger bilägaren Yngve Eiring till Motor.no

Yngve Eiring har kört Tesla sedan 2013 och har aldrig tidigare haft problem med sina elbilar. Det var när han körde runt i sin hemort Stavanger som han hörde skramlande ljud från sin Tesla Model 3. När han lämnade in bilen på en Teslaverkstad hade han aldrig kunnat gissa vad som låg bakom det störande ljudet. 

Efter flera timmars arbete med att leta efter orsaken hittade verkstaden till slut en Ikeamutter i en kanal och ett hålrum som nås inifrån kupén. Yngve Eiring fick tillbaka bilen och körde vidare i några dagar tills han hörde ett nytt skramlande ljud från bilen. Efter ännu ett besök hos verkstaden lyckades reparatören hitta tre småstenar i kupén. 

Det var i en Tesla Model 3 Ikeamuttern hittades.

Det hela blev en dyr historia för Yngve, då Tesla verkstaden ville först ta 30 000 kronor i betalning för besöken. De ändrade sig dock och erbjöd Yngve att betala 16000 kronor istället. Teslaföraren betalade, men gick till norska konsumentmyndigheten eftersom verkstaden inte lyckats hitta småstenarna under första felsökningen. Han försökte också anmäla biljätten för ett konstruktionsfel. Tesla Norge svarade då med ett brev till myndigheten.
– Att stenar och andra små föremål i olyckliga fall kan rulla nedför dessa kanaler. Därför är det viktigt att facket är rent, skriver de.

Konsumentklagomålskommittén höll inte med Yngve att bilen hade ett designfel och menade precis som bilföretaget att det var bilförarens eget ansvar att det fanns småsten i kupén. Yngve slapp dock betala för verkstadsräkningarna då konsumentmyndigheten ansåg att Tesla inte följde de krav som ställs på företag angående formulering vid kommunikation med kunder i reklamationsärenden.
– När Tesla inte gått vidare i linje med konsumentköplagens krav kan de inte kräva betalning för de undersökningar som gjorts, skriver Konsumentklagonämnden i sitt beslut, enligt Motor.no

Efter domen kände sig Yngve Eiring lycklig över att ha fått medhåll i ett av sina ärenden och att han slapp betala för verkstadens kostnader.
– Jag är väldigt glad över att ha fått tillbaka mina pengar plus dröjsmålsränta. Tesla skickade ett trevligt mail till mig och var väldigt städad. Men jag tycker att det är hemskt att Tesla-verkstaden tog så lång tid att hitta muttern och stenarna, säger han till Motor.  
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester