Det tog bara fem dagar innan Suzuki sa stopp. Tiotusentals beställningar trillade in – enbart i ett land. Nu har kölistan växt så köpare måste vänta i flera år på att få hem bilen.
Suzuki Jimny har länge varit en favorit bland offroad-entusiaster världen över. Den lilla, robusta terrängbilen har rykte om sig att vara både prisvärd och kapabel, med klassisk fyrkantig design och riktig fyrhjulsdrift. När femdörrarsversionen äntligen lanserades i Japan var intresset enormt – men ingen hade kunnat förutse vad som skulle hända.
När femdörrarsversionen av Jimny äntligen lanserades i Japan var förväntningarna höga. Modellen, som kallas Jimny Nomade i Japan och Jimny XL på andra marknader, bygger på samma beprövade koncept som sin tredörrarsvariant men har längre hjulbas, fyra dörrar och plats för fler passagerare. Under huven sitter en 1,5-liters bensinmotor kopplad till en femväxlad manuell låda eller fyrväxlad automat, och självklart är fyrhjulsdriften med lågväxel standard.
Men trots att Suzuki väntat länge med att släppa en större Jimny blev efterfrågan betydligt högre än förväntat. Bara fem dagar efter lanseringen fick de sätta stopp för försäljningen – beställningarna strömmade in i en sådan takt att väntetiden nu är uppe i hela fyra år. Och hur många hann egentligen beställa? Cirka 50 000 personer lyckades lägga en order innan Suzuki tvingades dra i nödbromsen.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.